Communicerende vaten werkt niet ?!

Moderator: physicalattraction

Berichten: 6

Communicerende vaten werkt niet ?!

De situatie: 19mm PVC (hastaliet) pijp als afvoer van condenswater. Hoogte ca. 8 mater waterkolom. De buis is in het geheel open, en toch krijg ik het voor elkaar om het water te laten stoppen, en weer stromen. Op het laagste punt heb ik een stukje slang gemonteerd dat ca. 10cm omhoog loopt alvorens in de afvoer te verdwijnen. Niet beter te weten dat hier de wet van de communicerende vaten van toepassing is heb ik het zo gemaakt, maar het werkt niet. Wat is er aan de hand?

Nu staat er 8 meter waterkolom (ca. 0,8bar?) en die waterkolom komt pas naar beneden als ik het uiteinde van de slang, onder aan de uitloop, horizontaal leg. (en dus niet omhoog laat lopen).

Een loodgieter bij me op bezoek bevestigde dat, maar dan weet ik nog niet wat er aan de hand is, en vooral waarom de wet van communicerende vaten niet van toepassing is. Ik heb al gezocht op Torricelli, capillaire werking etc, maar kom er niet uit. Wie kan en wil me helpen.

bedankt al vast.

Berichten: 79

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Als beide uiteinden echt open zijn dan zou het voor een vloeistof als water zeker moeten werken. Capillaire werking heb je voor een pijp van dit formaat geen last van. Ik ben benieuwd naar de diameter van de verbindingsslang.

Berichten: 6

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

bedankt voor jouw reactie. inderdaad capillaire werking is minimaal bij water, en 19mm buis diameter, ik kon echter niets beters verzinnen. De slang is minstens de zelfde diameter, hij schuift precies over de buis, het wordt dus niet nauwer. Hopelijk heb je nog een suggestie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Het is toch geen stukje slang bestaande uit meerdere lagen hè? Soms laat daarvan de hechting tussen de lagen los, en als je dat net treft in een bocht kan die binnenlaag opfrommelen en je slang verstoppen.

Ofwel, probeer het eens met een éénlaags doorzichtig slangetje. Mag nog een klein slangetje zijn ook. Cappillaire werking van 8 mwk is uitgesloten bij dit soort diameters.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Jan,

ook bedankt voor jouw reactie. Het stukje slang is 20-25 cm lang, en is helemaal open, kunt er doorheen kijken en blazen. Capillaire werking geloof ik ook al niet in, maar je moet wat als je het niet kunt verklaren, toch? Het is ook echt geen grap of zo, het water komt echt tot stilstand, werkelijk niet te geloven. Jan, bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Ik geloof er gewoon helemaal niks van. Sorry.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Jan,

Jammer dat je het niet geloofd, het is jouw ongeloof en daar kan ik niets aan veranderen. Mijn vraag blijft, en het is werkelijk waar. Het is niet voor niets dat ik het zelf niet begrijp. Ik ben technisch geschoold, heb veel ervaring, maar dit begrijp ik niet. Toch bedankt voor de eerder gedane suggestie.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Plaats anders eens wat foto's?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 38

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Zuigt het boven niet vacuum? Als je het slangetje plat legt kunnen er nog luchtbellen omhoog, zodra je hem een beetje omhoog houdt creeer je een waterslot.

Berichten: 6

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

meneer P, (moeilijke naam),

Vacuum bovenaan is het zeker niet. Verder klinkt het alsof een waterslot mogelijk aan de hand zou kunnen zijn. Hoewel ik het nooit gezien heb dat er lucht in de buis verdwijnt wil ik wel weten wat je precies ziet als een waterslot, en hoe dat dan werkt. Tenslotte staat er toch 8 meter water kolom boven op. Kun je me meer vertellen? In ieder geval bedankt voor jouw ideeen tot zover. Groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Zou je misschien eens een foto kunnen plaatsen van de opstelling, want ik kan me die op basis van je uitleg niet echt voorstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Misschien is er sprake van statische ladingen...

Sommige tuinslangen en pijpen van kunststof kunnen erg statisch zijn.

Breng een geladen glazen staaf bij een waterstraal en de straal buigt om.

Ik las PVC pijp, miisschien rond deze pijp een ijzerdraadje spannen en dan aarden?
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 474

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Ik las PVC pijp, miisschien rond deze pijp een ijzerdraadje spannen en dan aarden?
Kom op zeg 8 meter waterkolom, onze regenpijpen hoeven we toch ook niet te aarden...

Verder, als het slangetje omhoog bewogen wordt komt het dan in een andere ruimte of zo? waarom 0,8 bar overdruk heerst? anders kan het gewoon niet, of de eerdere suggesties van het dichdrukken van de slang.

Vacuum is het bovensaan niet, is de bovenkant open of dicht? (wordt er een onderuk gecreeert?)
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

De statische lading geldt voor de gehele pijp en dan maakt de lengte van de pijp niets uit.

De diameter van een regenpijp is groter dan 19mm.

Is de genoemde diameter van de pijp een binnendiameter?

Misschien kan het helpen om de waterstroom op gang te helpen met een ijzerdraadje te steken in het uiteinde.

Dit breekt dan de oppervlaktespanning van het water.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Communicerende vaten werkt niet ?!

Schwartz, nou ga je je toch écht nader moeten verklaren: ijzerdraadjes om oppervlaktespanningen te verbreken? 8-) ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer