Bliksem

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Bliksem

Gegroet,

Ik heb gelezen dat een bliksemwolk een hoge potentiaal heeft. Deze hoge potentiaal wil dan ontladen en doet dat door een blikseminslag op de aarde los te laten. De aarde heeft een lage potentiaal ten opzichte van de bliksemwolk zodoende dat er een vrij hoog potentiaalverschil is. Nu als het bliksemt, doen sommige mensen hun elektrische apparatuur uit omdat zij denken dat deze elektrisch apparatuur bliksem aantrekt. Maar als ik zo redeneer, klopt deze redenering niet. Door je elektrische apparatuur uit te schakelen, maak je in je huis het potentiaal even klein als de aarde. Zodoende dat de kans dat de bliksem bij jou thuis inslaat, even groot is als op een andere plek op de aarde. Door elektrische apparatuur IN te schakelen als het bliksemt, maak je een potentiaal die groter is als de aarde. Zodoende is het potentiaalverschil kleiner tussen de bliksemwolk, waardoor de wolk moeilijker kan ontladen juist op je huis.

Conclusie: Hoe meer elektrische apparaten je inschakelt als het bliksemt, hoe hoger het potentiaal, dus hoe kleiner het potentiaalverschil tussen de bliksemwolk, dus hoe moeilijker de wolk kan ontladen op je huis dus hoe veiliger.

Waar klopt mijn redenering niet?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bliksem

Het potentiaalverschil tussen een onweerswolk en aarde bedraagt een paar miljoen volt. Die paar honderd volt die je toevoegt door een apparaat aan te zetten maakt helemaal niks uit.

Schade aan apparatuur door blikseminslag heeft ook niks te maken met het aan of uit staan. Het gaat er om of de snoeren en kabels aangesloten zitten. Uitzetten van een apparaat is niet voldoende om bliksemschade te voorkomen. Je moet ook zoveel mogelijk de stekkers er uit trekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Bliksem

Dat is dan praktisch. Maar hoe zit het theoretisch (mijn conclusie)?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 597

Re: Bliksem

Dat is dan praktisch. Maar hoe zit het theoretisch (mijn conclusie)?
maar het huis (met hoog potentiaal door veel electrische apparatuur) staat op de aarde die nog altijd een laag potentiaal heeft

Wanneer dit huis zich toevallig op de plaats van ontlading bevindt en dit de meest efficiënte weg is op dat moment ...

maar mss redeneer ik verkeerd
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 79

Re: Bliksem

Ik denk dat je theorie op zich wel juist is, maar zoals Fabrice als zei ´zoekt bliksem de meest efficiente weg´. Dat is de weg met de laagste elektrische weerstand. Vooral de elektrische weerstand van het inslagpunt is volgens mij erg bepalend (denk aan bliksemafleiders). Mijn advies is ook om alle stekkers uit het stopcontact te halen of een speciaal daarvoor bestemde contactdoos voor je (dure) apparaten te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bliksem

Nu als het bliksemt, doen sommige mensen hun elektrische apparatuur uit omdat zij denken dat deze elektrisch apparatuur bliksem aantrekt.
Dit is niet waar, je hoort de stekker er uit te trekken omdat zonder beveiliging een blikseminslag in of dichtbij hoogspanningskabels er voor kan zorgen dat je in plaats van 220V iets anders je apparaat binnen komt.

De meeste nederlandse huizen zijn hier op beveiligd, echter niet in alle landen en dan moet je zelf voor een 'surge protector' zorgen. Je kunt natuurlijk altijd veiligheid voor alles zetten en de stekkers eruit gooien.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bliksem

Dat is dan praktisch. Maar hoe zit het theoretisch (mijn conclusie)?
Er is geen principiëel verschil tussen theorie en praktijk. De theorie is er alleen maar om de praktijk te verklaren.

Het zal die bliksemstraal worst zijn of een apparaat aan staat. In het snoer naar het apparaat heb je ook nog een nuldraad en een aardedraad, die normaal op aardpotentiaal staan.

Het meest voorkomende probleem bij blikseminslag is ook niet dat een apparaat door zijn potentiaal de bliksem aantrekt. De meeste schades aan apparaten ontstaan door indirecte inslag. Ergens bij jou in de buurt slaat de bliksem in. Dat veroorzaakt een heftige stroomstoot, die op zijn beurt een plotseling magneetveld opbouwt. En dat magneetveld induceert spanningen in alle draden, kabels, snoeren en metalen buizen die zich in de buurt bevinden.

Het meest kwetsbaar zijn apparaten die met meer dan 1 snoer aan de buitenwereld zijn aangesloten, zoals TV toestellen en computers. Die snoeren vormen een lus waarin het magneetveld van de bliksem een stroom wil induceren. Maar aangezien beide snoeren die het apparaat binnen komen daar van elkaar geïsoleerd zijn, bouwt zich daar een spanning op. Als die spanning hoog genoeg is krijg je binnen het apparaat een overslag die de elektronica verwoest. En dat effect treedt op, ongeacht of het apparaat aan of uit staat. Daarom is het belangrijk om de stekkers er uit te trekken, je moet die lus van snoeren onderbreken. Dan kunnen zich in het apparaat in ieder geval geen hoge inductiespanningen opbouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Bliksem

Ok, dat is duidelijk. Bedankt voor de uitleg.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer