integraal van een reeks

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

integraal van een reeks

Stel ik heb de volgende twee reeksen:

(Y,X)=(0.35,0), (0.35,2), (0.35,4), (0.35,6), (0.35,8),(0.35,10), (0.33,12),(0.305,14), (0.27,16), (0,25,18),(0.21,20).

Door X en Y uit te zetten op verschillende assen, krijg ik een bepaalde lijn. Nu is het de bedoeling om het gebied onder deze lijn voor X waarden van 0 tot 20 te bepalen. Ik heb dus enkel de punten zoals hierboven weergegeven, hieraan ligt dus geen specifieke functie ten grondslag.

Hoe kan ik deze integraal nu bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: integraal van een reeks

Stuksgewijs de oppervlaktes tussen 2 punten optellen.

Zie hier bijvoorbeeld één zo'n stukje:

Afbeelding

de oppervlakte van dit stukje is (12-10) :shock: (0.35+0.33)/2

En zo tel je dan alle stukjes bij elkaar op.

In formule: ;) (xn+1-xn)(yn+1+yn)/2 met k = het aantal punten wat je hebt min twee.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: integraal van een reeks

dank je - is precies wat ik bedoelde ...

heeft deze methode ook nog een naam of zo (dan kan ik het benoemen)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: integraal van een reeks

De trapeziumregel geloof ik. Officieel is dat een methode om de integraal van een functie te benaderen, waarbij je bepaalde punten neemt. In jouw geval heb je geen functie maar alleen die punten, maar dat komt op hetzelfde neer.

Een variant is de Simpson regel, die werkt kwadratisch i.p.v. lineair, maar die is alleen van toepassing als je echt een functie hebt (waarbij een "vloeiende" lijn de functie beter benadert dan rechte lijnstukken zoals hier).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer