Melampsora

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Melampsora

Pas terug van een uitgebreide fietstocht door de valleien van Dender en Schelde. Ik schrok me rot. Hele rijen en blokken populieren hadden voornamelijk nog gelig blad nu in juli, alleen in de kronen waren er vaak nog wat groene meters te bekennen. Zelfs enkele bestanden gezien die weinig meer waren dan kale stammen met dode takken, waarbij in de takoksels allerlei nieuwe twijgen ontsproten (zie mijn eigen foto), een spookachtig gezicht. Mijn eigen streek Zeeuwsch-Vlaanderen staat ook vol met populieren, maar daar is me zoiets eigenlijk nog niet echt opgevallen.
populieren.gif
populieren.gif (113.4 KiB) 320 keer bekeken
Goed naar het blad kijkende had het alles van een roestschimmel, en een zoektocht op internet leverde me Melampsora op. Klopt dat?

Google levert stapels wetenschappelijke artikelen, maar helaas vrijwel allemaal op abonnee-sites. Het lijkt dus of er volop onderzoek naar wordt gedaan.

Iemand die meer weet van aard, omvang en ernst, en van wat er aan gedaan wordt? Want voor iemand die een beetje van bomen afweet lijkt zo'n fietstocht wel een reis door het enge bos..... Not funny.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Melampsora

Iemand die meer weet van aard
Dit is hoogstwaarschijnlijk inderdaad het werk van een populierenroest (Melampsora laricipopulina of M. medusae). Deze roestschimmel heeft als tussengastheer de lariks. Wat meer informatie:
Roest is een algemene naam voor een grote groep schimmelsoorten die dezelfde ziekteverschijnselen opleveren. Elke roestsoort heeft zijn eigen veroorzaker. De veroorzaker van roest op de populier is de schimmel Melampsora medusae.

Deze schimmel heeft de lariks als tussengastheer nodig om zijn levenscyclus te completeren. De gameten worden in de lariks gevormd. Zomersporen (uredosporen), wintersporen (teleutosporen) en basidiosporen worden in de populier gevormd. Basidiospores die in de vroege lente zijn gevormd, infecteren de lariks, die vervolgens de populier in de late lente tot vroege zomer weer infecteert.

De sporen hebben een vochtige omgeving nodig om te kunnen ontkiemen, dus roestinfecties zijn het ergst onder vochtige omstandigheden.

De schimmel wordt voornamelijk verspreid door regen en wind en overwinterd binnen in het plantenmateriaal. Alle soorten roest leven parasitisch, hoofdzakelijk in de bladeren en stengels. De schimmel zelf groeit onder de oppervlakte van bijvoorbeeld de bladeren en neemt met zuigworteltjes (haustoriën) voedsel uit de cellen op.
Bron:
omvang en ernst
Het enige artikel over de verspreiding van deze roest in Nederland dat ik vond is
en van wat er aan gedaan wordt?
Roest is zeer moeilijk uit te roeien en verspreid zich snel. Toch zijn er methodes om de strijd aan te binden:
Roestaantasting kan dus theoretisch worden voorkomen door het opruimen van afgevallen, geïnfecteerde bladeren. Ook kan de aanplant van gevoelige klonen in de buurt (binnen enkele kilometers) van lariks aan te planten. Er zijn ook chemische bestrijdingsmiddelen, maar deze worden in Nederland en Vlaanderen niet toegepast. In de praktijk is roest aan aantasting die gewoon bij de populier hoort en normaal gesproken geen desastreuze gevolgen heeft.
Bron: http://www.populierenland.com/index.php?pa...amp;top=ziekten
Roest is niet of nauwelijks te bestrijden, omdat het nauw verbonden is met het plantenweefsel. Wat wel gedaan kan worden is het verwijderen en vernietigen van aangetaste delen en daarna aangetaste planten behandelen met middelen op basis van organische vetzuren en zwavel of eventueel een fungicide. De tussengastheer moet ook vernietigd worden om zo de kringloop te verbreken.

Resistentie tegen roest varieert tussen soorten. Er zijn resistente populieren te verkrijgen. De natuurlijke afweer kan versterkt worden door de juiste manier van water geven, bemesting en bewerking.
Bron: http://members.lycos.nl/peppito/2e%20Fase/...ntenziekten.htm

Ik ken wel een paar mensen die actief zijn in het natuurbeheer (meerbepaald in bosbeheer). Als ik hen zie zal ik om meer informatie vragen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Melampsora

Pas terug van een uitgebreide fietstocht door de valleien van Dender en Schelde.
Dat is de streek waar ik woon. Ik kom nogal graag in de natuur dus ook mij is dergelijk fenomeen opgevallen. M.i. is dit al meerdere jaren aan de gang, maar erg storen doe ik mij er niet aan aangezien het is niet zo schuldig is als het eruitziet. Ik beschouw het gewoon als een deel van de natuur.
Want voor iemand die een beetje van bomen afweet lijkt zo'n fietstocht wel een reis door het enge bos..... Not funny.
Het klinkt vreemd, maar een bos heb ik het liefst zo eng mogelijk. Dan weet ik dat er nergens geknoeid is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: Melampsora

Ik beschouw het gewoon als een deel van de natuur.
Ik ga stem graag in met deze opvattingen. Er zijn zo reeds genoeg 'schadelijke' of 'lelijke' soorten die de mens per se wilt verwijderen. Zelf vind ik het steeds onplezierig wanneer ik iemand de korstmossen voor zijn deur staat weg te schrapen. Ze moesten eens weten wat voor een boeiende wereld ze vernietigen.
Het klinkt vreemd, maar een bos heb ik het liefst zo eng mogelijk. Dan weet ik dat er nergens geknoeid is.
Of juist niet natuurlijk (wanneer het bos door toedoen van de mens verwoest is). Maar ergens heb je wel gelijk, alhoewel natuurbeheer tot op zekere hoogte nodig is. Zo voorkom je dat waardevolle natuurgebieden overwoekerd worden door exoten (denk maar aan de Amerikaanse vogelkers en het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje) of dat kwetsbare soorten uitsterven door een gebrek aan geschikte habitats.

PS: Er staat een foutje in mijn vorig bericht:
Roest is zeer moeilijk uit te roeien en verspreidt zich snel.
*schaam, schaam*
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer