Iq-vraagstuk figuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

Iq-vraagstuk figuren

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het oefenen van de redeneerproef van het toelatingsexamen arts-tandarts in Belgie. Ik zit erg vast bij de vragen over de figuren, ik weet niet waar ik op moet letten. Of ik nu op symmetrie, aantal hoeken of ligging of iets dergelijk moet letten. Ik vraag niet zozeer naar de antwoorden maar meer om tips waar ik op moet letten bij het vergelijken van de figuren.

Ik heb de vragen hier upgeload maar begreep dat het door het forum als onveilige site werd gezien? Dus hieronder het orginele bestand, de vragen 24,27&33 zijn voorbeelden waar ik echt niet uitkom

Bron Vraag 24,27 & 33

Alvast bedankt
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 2.504

Re: Iq-vraagstuk figuren

Mijn persoonlijke interpretatie:

24: A (De hoeken van de 2 figuren zijn niet vormperfect, A is dat wel.)

27: B (de hoeken vangen de lijnen niet op)

33: A (staat gekanteld)

kan perfect zijn, kan volkomen mis zijn, da's gewoon mijn zicht erop, persoonlijk vind ik de vragen achterlijk en opzettelijk bedoeld om je tijd te verspillen(ja, dat wordt gedaan in IQ-tests)
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 52

Re: Iq-vraagstuk figuren

Bedankt voor je reactie,

de goede antwoorden blijken te zijn:
Spoiler: [+]
24:A

27:C

33:B


Maar ik heb geen idee hoe ik tot die conclusie zou moeten komen.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Iq-vraagstuk figuren

Vraag 33 begint met: "Er is één en slechts één gemeenschappelijk kenmerk bij deze twee figuren.", maar met een beetje fantasie kan ik zo wel tien gemeenschappelijke kenmerken opnoemen, al hebben figuren A t/m E ook allemaal die kenmerk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Iq-vraagstuk figuren

Bij vraagstuk 24 kan ik een gemeenschappelijk kenmerk ontdekken, nl. geen haakse hoeken.

Maar bij 27 en 33 kan ik er niks van maken.

Ik vind het nogal vergezochte vraagstukken.

Berichten: 189

Re: Iq-vraagstuk figuren

Goede site Zora. Ik ga die ook kunnen gebruiken voor de 26ste. Bedankt!

In deze serie (deze was van juli 2008) staat er ook iets van omgekeerde evenredigheid (vraag 61). Hoe bepaal je dit degelijk, want ik heb hier geen flauw idee van.

Ook vraag 59 wist ik niet: tot op een bepaald moment wist ik het en dan bij de getallen zat ik vast. :D

Alvast bedankt en aan zij die ook werken voor het ingangsexamen, SUCCES!

Berichten: 582

Re: Iq-vraagstuk figuren

Ike schreef:Goede site Zora. Ik ga die ook kunnen gebruiken voor de 26ste. Bedankt!

In deze serie (deze was van juli 2008) staat er ook iets van omgekeerde evenredigheid (vraag 61). Hoe bepaal je dit degelijk, want ik heb hier geen flauw idee van.

Ook vraag 59 wist ik niet: tot op een bepaald moment wist ik het en dan bij de getallen zat ik vast. :D

Alvast bedankt en aan zij die ook werken voor het ingangsexamen, SUCCES!
Als je het over dezelfde reeks hebt als zora:

Vraag 61: 4 arbeiders maken een muur in 9u45min. Als je veronderstelt dat alle arbeiders even efficiënt/niet-efficiënt werken, dan zullen 6 arbeiders dit doen in een tijd van 9u45min*4/6=9,75u*2/3=19,5u/3=6,5u of dus 6u30min. Antwoord: E.

Vraag 59: Gewoon een patroon leren herkennen...

Mensen in het nachtteam krijgen een P in hun stamnummer; mogelijkheden B en C vallen dus af. Mensen in de drukkerij krijgen een J achter hun stamnummer, papiersnijders krijgen een M; mogelijkheid A valt dus ook af. Vervolgens is er nog de alfabetische volgorde... Van den Abeele komt voor Van den Broeck en na Goossens. De cijferreeks in zijn stamnummer zal dus ergens tussen 425 en 609 liggen; mogelijkheid D valt dus ook af. Antwoord: E.

Succes!

Reageer