Versneld lezen, studiehulp?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2.504

Versneld lezen, studiehulp?

http://www.spreeder.com

Deze pagina bevat een Javascriptje, dat je toelaat een tekst in te voegen. Deze tekst wordt dan woord voor woord op het scherm gezet aan een bepaald tempo dat je zelf kan instellen, standaard is 300 woorden per minuut.

Persoonlijk vind ik dit wel handig. Lange teksten lezen verveelt soms, maar dit animeert en houdt bezig. Dat aspect, vraag ik me af, werkt dit universeel in op "de wil om te studeren"

Alsook, het kan helpen je leestempo te oefenen, sind je de snelheid kan instellen. Dat terzijde

EDIT: typfout in de titel, waarom kan ik dat trouwens niet bewerken?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Ik heb er nogal mijn twijfels bij: intuitief (en onderzoek bevestigt dit, voor zover ik weet) is duidelijk dat de snelheid van verwerking vanaf een bepaald punt negatief zal correleren met de snelheid waarmee de tekst gelezen wordt. Het meer interactieve aspect kan voor sommigen mogelijk een motivatie zijn, maar dat lijkt me nogal beperkt (je kan dan beter de tekst aandachtig lezen en bijvoorbeeld een mindmap maken op de computer, ik zeg maar iets).

Je kan inderdaad je leestempo oefenen, maar ik heb nogal mijn twijfels bij een aantal zaken (gevonden onder de "help"-knop):
The purpose behind apps like these is to train our minds to get rid of all the other crap. So, by having a steady input of text, we erase our dependency on backtracing. By increasing the reading speed, subvocalization can't keep up and eventually goes away. The key here is that we don't need to subvocalize to process information, as much as we may think we do.
Die "backtracking" (ook wel "regressies") hebben een reden: tijdens het lezen slaan we woorden over (onder andere lidwoorden), omdat ze redundant zijn. Sommige zinnen zijn echter op een of ander manier dubbelzinnig, en dan hebben we sommige functiewoorden toch nog nodig. Of misschien hebben we een lange zin niet goed begrepen: opnieuw is het handig te backtracken. Naast het feit dat 300 woorden per minuut echt erg snel is, kan je ook zeer moeilijk innerlijk verklanken omdat alle woorden (zowel hele lange woorden als korte woorden, zowel zeer ingewikkelde als redundante woorden) even lang worden aangeboden.
Verborgen inhoud
Bij mij heeft dit trouwens het effect van "innerlijk stotteren".
Ik weet niet waar men vandaan haalt dat innerlijke verklanking niet nodig zou zijn. Volgens mij helpt dat (de regressies) net om een representatie van de inhoud van de tekst op te bouwen. We doen dit trouwens zeer consequent: uit onderzoek blijkt dat bij stillezen onze stembanden trillen. Daar komt allemaal nog bovenop dat dit systeem (de spreeder) een groot deel visuele factoren uitschakelt die ons helpen als we een stuk tekst lezen.
It's easier to read chunks in block format (multiple lines of text), than one long string across your monitor.
Dat hebben ze goed.

Berichten: 2.504

Re: Versneld lezen, studiehulp?

"innerlijk stotteren"?

Stotteren is blijven hangen op een woord. Zo bijvoorbeeld als men het woord "maar" wil uitspreken en dan zegt men: "ma... ma... ma... maar"

Persoonlijk stoor ik me er niet aan. Ik weet dat dit een tekst is die ik moet lezen, dus lees ik hem.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Evil Lathander schreef:"innerlijk stotteren"?

Stotteren is blijven hangen op een woord. Zo bijvoorbeeld als men het woord "maar" wil uitspreken en dan zegt men: "ma... ma... ma... maar"
Dat is één vorm. Ik bedoel dat, als je zo'n tekst woord per woord gepresenteert krijgt de innerlijke verklanking woord --- per --- woord --- gaat --- met --- steeds --- een --- onnodige --- hapering --- ertussen --- en --- elk --- woord --- apart --- beklemtoond, i.p.v. normale, vloeiende zinnen.
Persoonlijk stoor ik me er niet aan. Ik weet dat dit een tekst is die ik moet lezen, dus lees ik hem.
Ik ook, maar dan zonder die spreeder 8-) Da's overigens geen commentaar naar jou toe. Als het voor jou werkt, vooral doen. Maar de principes waar het op gestoeld is zijn meer uitzondering dan regel.

Berichten: 4.546

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Waar het volgens mij ook tegen helpt, is de behoefte tekst over te slaan. Als ik een boek opensla, lees ik vaak vrij algemeen, een beetje door de tekst heen "skimmen". Met een applicatie als dit kan dat niet, omdat woord voor woord op het scherm komt te staan. Zo krijg je alle informatie tot je, ipv dat je een grote kans loopt (denk ik) om zaken te missen.

Overigens heeft dit nog steeds 1 nadeel: je leest vanaf een computerbeeldscherm, dat blijft bij mij in ieder geval niet lang comfortabel.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.504

Re: Versneld lezen, studiehulp?

nadeel: je leest vanaf een computerbeeldscherm, dat blijft bij mij in ieder geval niet lang comfortabel.
Dat is en blijft een persoonlijk iets. Ik heb er eerlijkgezegd geen last van, de afstand tot mijn scherm is zeker een halve meter
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 4.546

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Tsja ik zit redelijk dicht (10-20 centimeter) tegen een 17 inch CRT monitor aangeplakt (grote monitor + redelijk klein bureau). Ik ben benieuwd of het minder erg is bij een TFT monitor.

Maar goed, zoals ik al eerder zei is dit wel een hele fijne applicatie omdat je gedwongen wordt de hele tekst te lezen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Tsja ik zit redelijk dicht (10-20 centimeter) tegen een 17 inch CRT monitor aangeplakt (grote monitor + redelijk klein bureau).
Ik weet dat het een beetje off topic is (t.o.v. oorspronkelijke post, niet jouw post):

http://www.bakkerelkhuizen.nl/images/conte...s_Elkhuizen.pdf

Lijkt mij niet gezond/goed wat jij doet. Ik heb hier een SONY trinitron Multiscan G200 CRT 17" en HP L1908w TFT 19" staan. TFT is rustiger. Ben blij dat ik hem heb. Sony staat uit wanneer ik hem niet nodig heb.

In jouw geval geeft het je de bijkomende mogelijkheid een TFT scherm op een normalere afstand van je ogen gezet kan worden (die 10 cm zal wel een onderschatting zijn zeker?).

Ogen zijn te waardevol.

Ik kan mij niet van het gevoel ontdoen dat mijn ogen weten (zonder dat dat aantoonbaar is) van al die jaren CPU werk (brillen).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Een tekst woord voor woord lezen, lijkt me eigenlijk onhandig als je snel wilt lezen en ook nog wat van de tekst wilt snappen... Ik ben het eens met assasinator, je hebt absoluut geen overzicht en op onbelangrijke lidwoorden blijft het beeld evenlang rustten als op de kernwoorden.

Ik heb het trouwens op jouw berichtje uitgetest en het enige dat tijdens het lezen bleef hangen is dat bij " leestempo te" de t en e op dezelfde plek zijn gepositioneerd in het scriptje. en bij " woord voor woord" wordt de nadruk op woord gelegd omdat dat beeld nog niet van je netvlies is verdwenen voor het terugkomt..

Maar als je het bij jouw helpt, succes ^^
Wanneer er geen licht is, waar is de schaduw?

Als de duisternis niet is, wijs me dan het licht.

Berichten: 2.504

Re: Versneld lezen, studiehulp?

vapira schreef:Een tekst woord voor woord lezen, lijkt me eigenlijk onhandig als je snel wilt lezen en ook nog wat van de tekst wilt snappen... Ik ben het eens met assasinator, je hebt absoluut geen overzicht en op onbelangrijke lidwoorden blijft het beeld evenlang rustten als op de kernwoorden.

Ik heb het trouwens op jouw berichtje uitgetest en het enige dat tijdens het lezen bleef hangen is dat bij " leestempo te" de t en e op dezelfde plek zijn gepositioneerd in het scriptje. en bij " woord voor woord" wordt de nadruk op woord gelegd omdat dat beeld nog niet van je netvlies is verdwenen voor het terugkomt..

Maar als je het bij jouw helpt, succes ^^
Klein vraagje: als je de versnelde tekst woord voor woord ziet voorbijgaan, zeg je dan ieder woord in je gedachten of niet.

Persoonlijk doe ik dat wel, mijn instelling is dat dit de enige keer is dat ik het te zien krijg en het dus maar beter onthou
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Ik vind het ook wel handing, tenminste als het een lange tekst is zonder al te veel leestekens. (dus gewone lange volzinnen zonder veel komma's en :"... ")
Dat is één vorm. Ik bedoel dat, als je zo'n tekst woord per woord gepresenteert krijgt de innerlijke verklanking woord --- per --- woord --- gaat --- met --- steeds --- een --- onnodige --- hapering --- ertussen --- en --- elk --- woord --- apart --- beklemtoond, i.p.v. normale, vloeiende zinnen.
Hier had ik ook eerst wat moeite mee, maar als je 'em sneller zet (350 of 400) woorden per minuut, dan heb ik er minder last van.

Het enige wat ik nog wel vervelend vind is dat je geen overzicht hebt tussen alinea's.

Berichten: 474

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Ik heb hem gezet op 4 woorden per keer te laten lezen, en dan 150 woorden per minuut (ik ben geen snelle lezer), op zich is dat wel relaxed je hebt nog even tijd om terug te lezen en lange woorden kunnen prima, ik had een stuk met opsommingen erin gezet dan is het wel iritant ook telefoonummers etc is niet echt handig, ook omdat dit vaak info is die je pas gebruikt als je het echt nodig hebt.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Versneld lezen, studiehulp?

Evil Lathander schreef:Klein vraagje: als je de versnelde tekst woord voor woord ziet voorbijgaan, zeg je dan ieder woord in je gedachten of niet.

Persoonlijk doe ik dat wel, mijn instelling is dat dit de enige keer is dat ik het te zien krijg en het dus maar beter onthou
ik zeg het niet echt hardop in gedachten, maar probeer me een beeld van de betekenissen te vormen, met elk woord als brokje info om het duidelijker te maken, Min of meer zoals ik elke tekst lees, misschien dat het daar dan ook fout gaat..

maar het blijft zo dat als je een tekst wilt leren, de kernzinnen/woorden die belangrijker zijn dan al die lidwoorden, gemiddeld kort aanwezig zijn, en dat de zin met horten en stoten komt, waardoor je de woorden die met elkaar in verband liggen niet tegelijk kunt zien.

In een gewone tekst kan je in gedachten de belangrijke dingen/hoofdgedachten omcirkelen e.d. (of fysiek markeren natuurlijk :D ) hier gaat dat niet.
Wanneer er geen licht is, waar is de schaduw?

Als de duisternis niet is, wijs me dan het licht.

Reageer