Doorbuiging (q-last uit het midden tussen 2 steunpunten)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Doorbuiging (q-last uit het midden tussen 2 steunpunten)

Hallo,

ik ben bezig met een berekening om de doorbuiging te bepalen van van een profiel waarvan de q-last uit het midden gesitueerd is tussen twee steunpunten. De uitkomst van deze formule komt op negatieve doorbuiging. Ik heb de berekeningen om meerdere manieren proberen te controleren en kan de fout niet vinden.

Zou iemand er eens even naar kunnen kijken. Heb het excelblad tevens ook toegevoegd.

Ben trouwens ook op zoek naar het belastingsgeval voor een situatie waarbij ik twee gelijke puntlasten heb die op een balk werkzaam waarbij de situatie niet symetrisch is.

Alvast bedankt,

mvg Eric
Bijlagen
VGMN.xls
(22 KiB) 400 keer gedownload

Berichten: 4.246

Re: Doorbuiging (q-last uit het midden tussen 2 steunpunten)

Mij is niet duidelijk wat je probeert te bereiken: wil je de doorbuiging van deze balk voor meerdere situaties berekenen? Of controleer je hiermee je eigen berekening?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8

Re: Doorbuiging (q-last uit het midden tussen 2 steunpunten)

Mij is niet duidelijk wat je probeert te bereiken: wil je de doorbuiging van deze balk voor meerdere situaties berekenen? Of controleer je hiermee je eigen berekening?
In het excel bestand staan inderdaad ook een paar andere situaties waarmee ik de berekening controleer. Namelijk de belasting gevallen voor een balk met een q-last over de gehele lengte en vor een balk me de q-last in het midden gecentreed. Als ik de situatie voor de 3 gevallen gelijk zie je dat de uitkomst voor Mmax overal gelijk is. Voor fmax (doorbuiging) zijn alleen de laatste 2 gevallen gelijk. De eerste waar het om draaid is precies het negatief van de laatste 2. Je zou dus zeggen aan het einde van de formule de doorbuiging vermenigvuldigen met -1 en dan klopt. Maar ik vind dat geen goede oplossing. Als iemand een fout in mijn berekning ziet hoor ik het graag. Dit belastinggeval heb ik gevonden in het polytechnisch zakboekje.

Grt Eric

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging (q-last uit het midden tussen 2 steunpunten)

Een tekeningetje zou ook wel makkelijk zijn om direct een beeld van de situatie te krijgen;al die getallen overdonderen je!

Snap je toch waar je mee bezig bent,probeer eerst aan de hand van een mogelijk ingewikkeld gemaakt verhaal een schema te maken van het of van de verschillende belastinggevallen en ga dan maar kluiven.

Reageer