Belastingengevallen gezocht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Belastingengevallen gezocht

Hallo,

Omdat de andere vraag niet echt bekeken wordt en het bestand niet echt gedownload heb stel ik hier de vraag even iets anders en iets laag drempeliger. Hoop dat mijn ongeduld men iet echt kwalijk wordt genomen.

Bij deze vraag heb ik een plaatje toegevoegd met 3 belasting gevallen waarvoor ik op zoek ben naar de rekenregels om het maximum moment en doorbuiging te bepalen. Voor BG3 zou het msschien wat lastiger zijn maar voor de andere 2 denk ik wel dat ze bestaan. Voor BG2 heb ik zelf al de rekenregel gevonden in het politechnisch zakboekje maar ik twijfel daar aan de formule.

De eerste vraag is dus of iemand ergens anders nog deze belastinggevallen is tegengekomen.

De tweede vraag is of het mogelijk om aan de hand van BG1 en BG2 de maximum doorbuiging voor BG3 te bepalen door ze bij elkaar op te tellen. Indien dit niet het geval is zou het dan wel mogen als ik de randvoorwaarde aanhoud dat a=c en F1=F2 (dus een symetrische belasting).

Alvast bedankt.

Eric de Jong
Bijlagen
BG.JPG
BG.JPG (38.58 KiB) 307 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Belastingengevallen gezocht

Bereken bij alle gevallen de (alle verticale) oplegreacties,moet niet zo moeilijk zijn.

Heb je de oplegreacties,dan kun je de dwarskrachtenlijnen tekenen (ik weet de tegenwoordige kretologie hiervan niet!),dus de grafische voorstelling van de optredende krachten in een schema weergegeven.

Op de plaats waar de D-lijn de o-as (x-as) passeert is het moment maximaal en te berekenen door de oppervlaktes van de dwarskr.figuur (links van de )-lijn-passage te berekenen.

Dan bestaat er een alg. benaderingsformule voor dit soort sityaties en die luidt:

f=(5 M*l2) / (48 E* I),eenheden wel op elkaar aanpassen!

Voorbeelden van een D-lijn;de "gele" ligt in jouw belastinggebieden,de andere hebben tussen steunpunten,met gevolg dat ze beginnen met 0 (nul) en bij de "gele"direct met de eerste oplegreactie!

Reageer