[wiskunde] riemann sommen invoeren in de gr

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[wiskunde] riemann sommen invoeren in de gr

Oioi,

Kan iemand me vertellen hoe je bovensommen en ondersommen invoerd in de GR? Als iemand deze som even voor kan doen, zou het erg fijn zijn:

Gegeven is de functie f(x)=4-x²

V is het vakdeel dat wordt ingesloten door de grafiek van f, de y-as en de positieve x-as.

Bereken met behulp van een onder- en bovensom tussen welke waarden de oppverlakte van V ligt. Neem Δx=0.01

Wat ik dan doe is in het grafiekformule gedeelte

nMin=0

u(n)=0.01(4-(0.01+0.01n)²)

u(nMin)=

v(n)=0.01(4-0.01n)²)

v(nMin)=

Aangezien bij x=2 de grafiek negatief word, is het bereik dus [0,2], en omdat het Δx=0.01, worden het 200 stappen. Dus dan wil ik in de tabel stap 199 opzoeken, maar er staat dan dat het '0' is. Wat niet klopt, aangezien de uitwerking zegt '5.3133'.

Help aub, het is vrij belangrijk want het is voor mijn herexamen. Ik ben het grootste gedeelte van het hoofdstuk vergeten, en anders ga ik niet over.

Bij voorbaat dank,

Erik

Edit:

Ik heb nog wat andere topics gelezen op andere sites, en het komt er waarschijnlijk op neer dat mijn gr verkeerd in is gesteld

Edit2:

Ik heb het Sum(Seq( ook geprobeert, en dat lukt wel. Ik had echter kunnen zweren dat Sum(Seq(Y1 werkte, maar blijkbaar moet ik de formule ipv Y1 intypen in het basisscherm, ipv alleen in het formule scherm.

Berichten: 9

Re: [wiskunde] riemann sommen invoeren in de gr

Laat maar, ik kwam kijken of er een delete knop voor mn post is, maar ik heb t al uitgevonden :]

Reageer