(Sociologie): Vrienden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1.286

(Sociologie): Vrienden

Een van de kostbare menselijke verschijnsels is vriendschap. Ik heb persoonlijk een paar echte vrienden en een aantal vage randfiguren. Echte vrienden zijn zeer zeldzaam. Je hoort vaak vrouwen zeggen dat ze een hartsvriendin hebben, maar mannen zeggen niet dat ze een hartsvriend hebben, omdat het in de mannen wereld niet past, je wordt gauw gezien als een softie. Mannen zijn meer geneigt om te zeggen dat ze maten hebben dan vrienden. Maten heb je als je in de kroeg gaat doorzakken en voetbal kijken, de zogenaamde echte mannen, yeah right.

Ik spreek over echte vrienden, vrienden die je af en toe spreekt of ziet, of juist vaak spreekt of ziet. Soms komen zij op momenten dat je ze juist niet verwacht, zoals tijdens een moeilijk periode die door maakt. Een veel gehoort argument is dat vrouwen in het algemeen over alles kletsen, het maak niet uit over wat. Ik bemerk dat bij een klein gedeelte mannen even sterk is dat bij vrouwen, wat betreft dat kletsen.

Ik vraag me af of mannen emotioneler zijn geworden dan, pak weg een kleine 5 a 10 jaar geleden?

Hoe denken jullie over vrienden?

Berichten: 3

Re: (Sociologie): Vrienden

er vallen een hele hoop grenzen weg die ooit gemaakt zijn uit bepaalde angsten(stoerdoenerij die je boven beschrijft)

van echte vrienden hou je gewoon.

uberhoupt vind ik dat er in echte vriendschappen iets heel goeds zit.

maar wat zijn echte vriendschappen?

ik weet dat ik een hoop mensen in mijn vriendenkring heb gehad die ik later weer heb mogen wegrekenen..

ik heb ook een aantal zeer geringe vriendschappen die ik als zeer byzonder aanschouw.

1 daarvan komt zelfs uit mijn prille jeugd en die spreek ik nog regelmatig.

we hebben een vriendschap waarin we elkaar niet dwangmatig moeten zien of iets dus dat is misschien wel vreemd aangezien we elkaar zelden zien enzo.

weetje misschien is elke vorm van liefde wel belangrijk en in feite zie ik niet zoveel verschil met vriendschappen als met intieme partnerschappen en kennisschappen en dergelijke zaken.

ik ervaar ze allemaal als iets goeds en liefdevols.

misschien dat inderdaad het emotionele weer een belangrijke rol gaat spelen naast de kille logica die eerst zo geprezen was.

we zien wel weer

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: (Sociologie): Vrienden

Wij hebben vrienden die we ongeveer 3 keer per jaar zien. Mijn vader heeft met de vader in die familie samengewerkt. Zij wonen ongeveer 100km verder op (niet echt bijster veel dus). We zien ze dus niet echt vaak, maar toch zijn het echte vrienden.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: (Sociologie): Vrienden

het begrip "vriend" is een groot woord, wat moet ik daarbij eigenlijk gaan voorstellen?

Drink maat? werk Partner? iemand met wie je leuke dingen doet? Iemand waarmee je naartoe kunt gaan om hulp te vragen voor privé dingen en voor Adviezen? Wat is "vriend"? is dat eigenlijk te defineren?

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: (Sociologie): Vrienden

maakt niet uit hoe je ze definieerd, ze zijn sowieso belangrijk (en dat merk ik vooral omdat ik ze niet heb).

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: (Sociologie): Vrienden

Volgens mij heeft iedereen wel mensen nodig om het nodige aan te vertellen. Als je met iets zit en je kan er met niemand over praten, dan krop je het alleen maar op. Met zn tweeën kom je er wel uit, en sowiezo is het wel prettig om iemand te hebben op wie je kan terugvallen ..
huh?

Berichten: 1.286

Re: (Sociologie): Vrienden

Volgens mij heeft iedereen wel mensen nodig om het nodige aan te vertellen. Als je met iets zit en je kan er met niemand over praten, dan krop je het alleen maar op. Met zn tweeën kom je er wel uit, en sowiezo is het wel prettig om iemand te hebben op wie je kan terugvallen ..


Zeker als je vriend of vriendin voor de volle 100 procent kan vertrouwen en visa versa. Ik heb zeer goede vrienden, en, ze zijn alle drie bijzonder, sterker nog we zijn elkaars aanvulling, dit heb je niet altijd met een partner. Vrienden zijn voor het uitkiezen, vallen ze binnen de filosofie en gevoelens, dat is handhaving mogelijk, andere invloeden, vallen ze af. Ik ben zeer selectief als het gaat om vriendschap, ik kiez ze niet zomaar uit, want de creteria (zie hierboven) is een graadmeter van een sociale verbintenis. Je mag nu eenmaal selectief zijn, omdat er altijd bloedzuigers loeren en mee gaan profiteren wat jij in huis heb. Je indentificieerd jezelf met je vrienden, niet met je partner of familie.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: (Sociologie): Vrienden

maakt niet uit hoe je ze definieerd, ze zijn sowieso belangrijk (en dat merk ik vooral omdat ik ze niet heb).


Laat ik het vraag anders stellen. Hoe Definieer je het wordt "Vriend"? Wanneer mag je Iemand Bestempelen als een ECHTE "vriend"?

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: (Sociologie): Vrienden

Beste Mat, emoties zijn niet te grijpen in definities. Vriendschappen draaien om emoties. Dus wanner je het woord vriend definieert, dan zou je een bepaalde groep mensen kunnen aanwijzen die in je referentiekader past, zonder daarbij de werkelijke essentie van vriendschap in mee te nemen, namelijk de emotie.

De vraag is dus of je wel je vrienden moet aanwijzen mbv die definitie. Is het niet duidelijker wanneer je een vriendschap "ervaart"? De zekerheid van een goede vriendschap staat boven onvolledigheid van een eventuele definitie.

Dat neemt niet weg dat je vriendschap als een illusie kunt beschouwen (zoals in vroegere jaren ook bezongen is). Wanneer je dat vindt, dan zou de kijk op de wereld wel een tikkie zwart worden trouwens, maar ook dan biedt een definitie geen zekerheid naar mijn mening.
aha!

Reageer