Ergens recht op hebben en het effectief verkrijgen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2.504

Ergens recht op hebben en het effectief verkrijgen

Ik vraag me af, als je ergens recht op hebt, is dat dan meteen een verplichting om het ook te krijgen van de persoon/organisatie/regering die het kan regelen?

Ik denk zo bijvoorbeeld aan de rechten van het kind. Naar zover ik me heriner bestaat er ook zoiets als de "plichten" van het kind. Of is dat iets dat mijn ouders me als kind wijsgemaakt hebben om me te doen gehoorzamen en dat nooit rechtgezet is?

Hoe dan ook, zijn rechten altijd afhankelijk van plichten?

En dan spreek ik ook over "het recht om iets te weten"

mensen beweren soms dat ze recht hebben om iets te weten, zoals hoe oud je bent, naar welke school je gaat, of je Christus reeds als je redder aanvaard hebt en nog zo dingen...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Ergens recht op hebben en het effectief verkrijgen

Deze vraag lijkt mij een mix van ethiek, sociologie, officieel recht, filosofie, ......

Ouders zijn officieel aansprakelijk voor hun kinderen (voogden). Het is nogal logisch dat hierdoor een relatie van rechten en plichten bestaat.

Wat iemand wil , kan en mag weten is totaal afhankelijk vanuit welke relatie, functie en bevoegdheid deze dit vraagt.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Ergens recht op hebben en het effectief verkrijgen

Rechten en plichten zijn onlosmakelijk verbonden. Maar je kan niet stellen dat elk recht ook een effectieve verplichting met zich meebrengt, dat werkt niet op die absolute manier. Er zijn altijd uitzonderingen. Vaak is het echter wel zo dat een recht een verplichting meebrengt.

Reageer