Relativiteit van tijd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Relativiteit van tijd

Stel volgend experiment:

Op aarde richten we een telescoop op een ster. We weten dat het licht x aantal jaar onderweg is en dus eigenlijk de geschiedenis van de ster zien.

Stel dat we dan op een andere planeet een telescoop op dezelfde ster richten. Het zou gaan over een zeer lichte planeet dus de zwaartekracht zou zeer klein zijn. Volgens de ART is tijd afhankelijk van de zwaartekracht en zal tijd sneller gaan als die minder onderhevig is aan zwaartekracht. De tijd zal dus sneller gaan op de andere planeet. OM het gemakkelijk te maken zal ik zeggen dat op die planeet de tijd dubbel zo snel gaat. Als je dus een jaar op die planeet verblijft zal er maar een half jaar op aarde voorbij zijn gegaan.

Nu vroeg ik me af. Stel dat (referentiepunt aarde) binnen 40 jaar, de ster gaat ontploffen en een super nova vormt. Ga je dan op die planeet dit binnen 20 jaar zien in plaats 40?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Relativiteit van tijd

Nu vroeg ik me af. Stel dat (referentiepunt aarde) binnen 40 jaar, de ster gaat ontploffen en een super nova vormt. Ga je dan op die planeet dit binnen 20 jaar zien in plaats 40?
Stel dat we in een ruimtesatelliet op oneindig een klok starten, wat we aanduiden als gebeurtenis A. Gebeurtenis B is: de ster begint raar te doen. Indien een waarnemer op aarde beweert dat het tijdsverschil tussen beide gebeurtenissen 40 jaar omvatte, dan zal men op de andere planeet beweren dat het 80 jaar betrof. We hebben de gravitationele situatie immers zo gekozen dat de factor in tijdsmetingen tussen de gebeurtenissen 2 was, en zoals je zelf aangaf zal men op de planeet met minder gravitationele effecten een grotere eigentijd meten.

[muggenziftmodus]
  • Vermits de gravitationele tijdsfactor op aarde kleiner is dan 2 is de situatie natuurlijk niet haalbaar.
  • Spreken over 'tijd die sneller gaat' is niet erg precies, en kan inderdaad leiden tot verwarring. Het is eenvoudiger te spreken over eigentijd gemeten langs een pad in de ruimtetijd.
[/muggenziftmodus]

Reageer