Kracht met betrekking tot het omhoogzuigen van vloeistoffen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Kracht met betrekking tot het omhoogzuigen van vloeistoffen

Geachte forum-gebruikers,

Ik zit met het volgend probleem. Ben bezig met een cursus mechanical design en ben bezig om een apparaatje uit te denken dat het mogelijk maak om vloeistof direct uit een verpakking te testen op sediment.

Hier zit ik te denken aan een model waarbij je dus met het princiepe van een soort injectiespuit de vloeistof uit het pakje haalt en doordat in en uitgang geblokt worden door terugslag klepje de vloeistof via een andere buis weg word gedrukt.
voorbeeld.gif
voorbeeld.gif (1.18 KiB) 352 keer bekeken
de producten die ik moet kunnen handelen met de apparaatje zitten tussen de volgende densiteiten

De hoogste densiteit is 1.145 g/ml

De laagste 1.040 g/ml

Nu is mijn vraag eigenlijk als volgt.

Hoe verhoud de kracht zicht tot de grote van de cilinder?

En hoe bereken ik de kracht die ik nodig heb om bv 100 ml op te zuigen

Kan iemand mij misschien op gang helpen hoe ik dit moet aanpakken?

met vriendelijke groet,

Henry van Beek

P.S. ik ben nieuw hier, ik weet niet of ik hem wel in de goede afdeling heb geplaatst

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kracht met betrekking tot het omhoogzuigen van vloeistoffen

henryvanbeek schreef:Nu is mijn vraag eigenlijk als volgt.

Hoe verhoud de kracht zicht tot de grote van de cilinder?
recht evenredig met de oppervlakte van je zuiger.
En hoe bereken ik de kracht die ik nodig heb om bv 100 ml op te zuigen
Niet, denk ik. Die is van veel te veel factoren afhankelijk, o.a. de viscositeit van je vloeistof, de diameter en lengte van je buisjes/klepjes (weerstand), vorm van je aansluitingen (instroom/uitstroomweerstand), de snelheid waarmee je die 100 mL wil opzuigen/wegpersen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Kracht met betrekking tot het omhoogzuigen van vloeistoffen

De inhoud van de cylinder zou groter moeten zijn dan de te testen hoeveelheid. Houd in dat je dus in een keer op pompen kan testen. De (tegen) werking van de terugslagklepjes neem ik in eerste instantie even voor lief. Ik wil een leiding van 8mm gebruiken om de invoer en uitvoer te regelen.

Is de viscositeit gelijk aan de densiteit ??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kracht met betrekking tot het omhoogzuigen van vloeistoffen

De (tegen) werking van de terugslagklepjes neem ik in eerste instantie even voor lief.
Als je hiermee wil zeggen dat je alle andere krachten verwaarloost? Dan ga je volslagen irreële uitkomsten krijgen, niet eens ergens in de buurt van de werkelijkheid. Want de kracht om vloeistoffen alleen maar op te zuigen over dit soort kleine afstanden is zeer gering. De andere krachten/weerstanden zijn véle malen groter.
Is de viscositeit gelijk aan de densiteit ??
We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met :D

§ 3.8 aldaar:

define: viscositeit

define: densiteit


die laatste levert niks op.

andere term kiezen:

define: dichtheid

of Engels googlen:

define: density
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer