Vraag over sr latch

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

Vraag over sr latch

Hallo, in onze cursus staat een voorbeeld van een NAND SR Latch, en van ons werd verwacht dat we de NOR zelf ontworpen. Nu moeten we dit ook sequentieel voorstellen, met een diagraam (0 en 1). Maar nu vraag ik mij af of het uitmaakt met welke combinatie je begint? Maakt het bvb uit of je eerst S : 0 R : 1 doet of S : 0 en R : 1?

Bij de NAND versie begonnen ze met 11 dan 01 dan 11 dan 10 dan 11 en uiteindelijk 00. Nu ben ik er nog altijd niet uit en vroeg ik mij af of iemand mij wat meer informatie zou kunnen verstrekken?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over sr latch

Ik heb geen pasklaar antwoord, maar je zou eens kunnen spieken bij commerciëel verkrijgbare schakelingen.

Zoek b.v. eens de datasheets op van de CMOS IC's 4043 en 4044.

De 4043 is een NOR R-S latch, de 4044 een NAND R-S latch.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Vraag over sr latch

Een goede tip Klazon!

Je kunt ook googlen op latches.

Wat ik alleen zo jammer vind met electronica vragen in het algemeen dat er schijnbaar geen behoefte bestaat om eens een schemaatje te maken. Het verduidelijkt vaak zoveel en een krabbeltje kost zo weinig tijd.

http://www.play-hookey.com/digital/rs_nor_latch.html
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over sr latch

Ik had geen schema getekend, want die vindt je in die datasheets.

Schakeltechnisch zijn beide varianten gelijk. Het verschil is dat bij een NAND-latch beide ingangen in rust hoog zijn. Stuur je één van de twee naar laag, dan zal de latch de bijbehorende stand aannemen.

Bij de NOR-latch zijn de ingangen in rust laag, en je stuurt door één van de ingangen hoog te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Vraag over sr latch

Ik had geen schema getekend, want die vindt je in die datasheets.


De opmerking was in het algemeen bedoeld na aanleiding van electronica vragen hier op het forum. Dus zeker niet persoonlijk bedoeld. Als dat zo overgekomen is, mea culpa!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer