Springen naar inhoud

[natuurkunde] virtueel beeld

• Log in om te kunnen reageren

katana1979

katana1979

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 20:30

Hallo,

Ik heb een probleem met een natuurkundeopgave. Ik heb het wel "opgelost", maar ik vind de waardes niet "logisch".

Een maximaal geaccommodeerd oog kijkt door een loep naar een postzegel. We zien de postzegel twee keer zo groot.
De afstand van postzegel tot loep bedraagt 2,5 cm. Voor het nabijheidspunt voor dit oog geldt: n=24

a. Bereken waar het beeld staat ten opzichte van de loep.

Mijn oplossing: oog is maximaal geaccommodeerd, dus het beeld staat in het nabijheidspunt n=24 van het oog.
We zien het beeld twee keer zo groot en de afstand tussen de postzegel en loep is 2,5 cm, dus het beeld staat 5 cm van de loep.

b. Hoe groot is de afstand van ons oog tot de loep.

Mijn oplossing: n=24 cm. Het beeld staat dus 24 cm van ons oog, de loep staat daar tussenin op 5 cm van het beeld.
24 - 5 = 19 cm. Ik vind het allemaal wat te gemakkelijk gevonden en 19 cm vind ik ook erg veel.

Bij voorbaat dank,

grt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46341 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 augustus 2008 - 22:05

Ik vind het allemaal wat te gemakkelijk gevonden

Wie zegt dat natuurkunde moeilijk MOET zijn?

en 19 cm vind ik ook erg veel.

afhankelijk van je (brandpuntsafstand van je) loep en hoe groot je iets wil zien zijn vrijwel alle denkbare afstanden mogelijk. Maar in dit geval kloppen je redeneringen toch cht hoor.

Wil je het testen, dan kan dat: hier een applet:

http://www.phas.ucal...pticalbench.htm

plaats hierin een lens (als oog), een object van ca 2 cm hoog op redelijke afstand van je lens, en pas brandpuntsafstand aan en schuif een en ander z dat je met een papiertje op je scherm langs je hoofdas de plaatsen van object, optisch midden van je lens en plaats van het beeld duidelijk onderscheidbaar kunt aantekenen.
Plaats dan ng een lens tussen je oog en object bij wijze van loep. Kies een willekeurige brandpuntsafstand, en plaats de loep z dat het virtuele object precies 2 x zo groot is als het object (komt er op neer dat je virtuele object in het brandpunt van je loep staat).

Nu komt het erop aan je ooglens z op te schuiven dat de afstand tussen optisch midden van je ooglens en het nieuwe beeld weer precies wordt wat het was. Je zult zien dat dat lukt als de afstand tussen optisch midden van je ooglens en het nieuwe virtuele object ok weer wordt wat hij oorspronkelijk tot het chte object was....

loep.png

Het is een btje prutsen, maar dan kom je tot de ontdekking dat forse verschuivingen van oog tot loep eigenlijk maar minimale veranderingen in je beeldafstand veroorzaken. Je kunt ook zien dat je met die loep ook vl dichterbij kunt komen, al hou je dan de eis x2 niet vol.
Vergeet verder ook niet dat je ook nog een loep met grote brandpuntafstand kunt gebruiken (tientallen cm is niet ongebruikelijk) Zo eentje hou je dus nogal dicht bij je oog als je een nabijheidspunt van 24 cm hebt en je object ongeveer 2 x zo groot wil zien.

speel ze. :D Hl interessant als ondersteuning van theorie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

katana1979

katana1979

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2008 - 09:05

Ok, bedankt voor je duidelijke en uitgebreide antwoord! :D

Met vriendelijke groet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures