Integreren van goniometrische functies(sin en cos), veeltermfuncties, exponentiele en logaritmische functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Integreren van goniometrische functies(sin en cos), veeltermfuncties, exponentiele en logaritmische functies

Hallo.

Ik heb net een heel forum gelezen over dat Nederlandse leerlingen op het vwo niet meer fatsoenlijk leren integreren. Ik ben het hier mee eens. Ik heb zelf vwo gedaan met wi-b1.

Nu zit het zo. Ik wil geneeskunde doen, maar ben laatst voor de tweede keer uitgeloot. Heb dus besloten om mee te doen aan het toelatinsexamen in belgie.

Voor dit examen wordt echter een hoger niveau wiskunde van mij verwacht dan ik op de middelbare school geleerd heb. Een deel (stelsels vergelijkingen, deling van veeltermen, asymptoten enz) heb ik dmv het internet uitgevogeld.

Ik kan echter nergens duidelijke regels en richtlijnen vinden die mij helpen bij het integreren van vergelijking van een hoger niveau dan de simpele lineaire vergelijkingen, zoals goniometrische functies(sin en cos), veeltermfuncties, exponentiele en logaritmische functies.

Ik heb ook altijd de 1/a*x^n+a geleerd. Dus wanneer deze regel niet meer op gaat, weet ik het niet meer.

Heb het een en ander gevonden over een soort "kettingregel", maar begrijp dat nog steeds niet.

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou ik dit heel erg op prijs stellen.

bvd. Hayk

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integreren van goniometrische functies(sin en cos), veeltermfuncties, exponentiele en logaritmische functies

De kettingregel is voor afgeleiden, misschien bedoel je integratie door substitutie. Om te beginnen zal je een groter lijstje van basisintegralen uit je hoofd moeten leren. Daarnaast is het nuttig enkele technieken onder de knie te krijgen, waaronder substitutie, partiële integratie en eventueel splitsen in partieelbreuken voor het integreren van veeltermfuncties.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer