Vloer- en punt belasting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vloer- en punt belasting

Ik moet een machine van 33T in een hal zetten de vloerbelasting in de hal is 2,5T/m2.

De machine wordt buiten gelost en op " tankjes ' gezet. Twee vaste en een stuurtank.

Dan wil ik de machine naar binnen trekken met een heftruck.

Kan, en wil, iemand mij uitleggen hoe ik het e.e.a. kan berekenen. Zoals vloerbelasting, puntbelasting e.d.

Stempeldruk etc. Zijn daar formules voor?

Bij voorbaat dank voor het meedenken

Berichten: 4.502

Re: Vloer- en punt belasting

Hoeveel drukpunten en drukoppervlak heeft de machine zelf.

Ik zou denken een balkenrooster in H-profiel,dus daar moet je voor de definitieve plaatsing mogelijk een verdeling onder plaatsen,die overeenkomt met je toelaatbare vloerbelasting van 2500 kg/m2,welke weer die druk op de ondergrond overbrengt (dus blijkbaar een toelaatbare gronddruk van 0,25 kg/cm2,hetgeen niet veel is).

Het vertransporteren,slepen van de machine met een heftruck lijkt me niet uitvoerbaar.

Er zullen dikke stalen rijplaten en een kraan aan te pas moeten komen,welke kan werken met weinig hijshoogte.

Nb.Is dit een practische of een studievraag?

Berichten: 4.502

Re: Vloer- en punt belasting

Nog een paar aanv.vragen:

Wat is de afmeting van de machine,wat druklast betreft is er bij een gelijkm.belasting door de machine een vloeropp.nodig van (33/2,5) m2 = 13,2 m2 en wel als het een compleet dragende vloer is.

Heb je vloerplaten,dan lijkt het me verstandig om een verdeling per vloerplaat uit te rekenen;deze zijn meestal 2* 2 m2,als dat het geval is en de machine is niet breder dan 200 cm zou je dus 4 platen kunnen nemen en bij een gelijkmatige balkroosterverdeling kom je beneden de 2500 kg/m2 en wel op (33/16)m2=2062,5 kg/m2.

Of in Newtons : 0,02625 N/mm2 ofwel 0,02625 Mpascal om het modern uit te drukken!

Reageer