Warmte omvormen naar elektriciteit.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Warmte omvormen naar elektriciteit.

Kort:

Ik ben opzoek naar een mogelijkheid om warmte (c.a. 80-100 grande C ) om te kunnen zetten naar elektriciteit (12-13V).

Lang:

Ik ben mometeel bezig om mijn auto zuiniger te laten lopen (red inmiddels al 1:19 tot 1:20). Nu is er ook nog de mogelijkheid om de dynamo uit te bouwen. Maar zonder dynamo is er ook geen stroom. Nu dacht ik dus aan een manier om de hitte van de auto (gemiddeld zo'n 90 graden) om te zetten naar stroom. Eerste gedachte is een kleine sterling motor.

Maar voordat ik daaraan begin, zijn er nog andere methoden om wamte om te vormen naar stroom? Ik las ook hier op het forum iets van kwarts kristallen. (maar als ik daar op google krijg ik alleen maar eeeh ja kwarts kristallen). Ook als ik google op "Warmte omzetten naar stroom" krijg ik alleen maar "stroom omzetten naar warmte" :D

Berichten: 5

Re: Warmte omvormen naar elektriciteit.

Ben naar wat gegoogle en geklik bij het Seebeck-effect terecht gekomen. Weet iemand hiervan meer? Werkt het met normale peltier-elementen of heb ik daarvoor speciale nodig. En dan de vraag zouden een paar van die elementen voldoede stroom leveren voor de hele auto?

Helaas hebben deze elementen (volgens wiki) maar een Carnot-waarde van 17% en een sterling motor heeft hier 50%

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Warmte omvormen naar elektriciteit.

Dit klinkt er meer naar dat je het wiel opnieuw uit wilt vinden.

Er zit niet voor niets een dynamo in de auto, als een peltier element beter had gewerkt hadden de autofabrikanten dat wel gedaan.

Dit is een leuk artikel over waarom auto's veel verbruiken in Amerika, op pagina 3 staat iets over ecomodden van je auto. Daar zijn ze al sinds de 70-er jaren mee bezig.

http://arstechnica.com/articles/culture/fu...llenges.ars?bub

http://www.edmunds.com/insideline/do/Featu...rticleId=127626

http://ecomodder.com/index.php

Een andere 'term' is hypermiling.

Berichten: 12.262

Re: Warmte omvormen naar elektriciteit.

Er zit niet voor niets een dynamo in de auto, als een peltier element beter had gewerkt hadden de autofabrikanten dat wel gedaan.
Dat is natuurlijk ook wel een kwestie van traditie - dynamo's zitten al in autos sinds mensenheugnis, en dat werkt op zich goed.

Overigens is er wel een reden waarom een peltier element tussen bijv koelcircuit en radiator onwenselijk is: de temperatuurval daarover komt 'erbij' aan de koude kant van de motor waardoor deze minder efficient kan werken. Het zou me niet verbazen als dat meer kost dan het gebrek aan dynamo oplevert.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Warmte omvormen naar elektriciteit.

Heb nog wat meer lopen googelen.

Idd is er een dynamo aanwezig. Maar het idee is deze te vervangen door een alternatief om zo enegie te sparen. Het compleet weghalen van de dynamo scheeld c.a. 10% op de brandstof. Daaroom zoek ik naar alternatiefen. Het is gewoon een leuk projektje.

Peltiers hebben idd een laag rendement. Voor alsnog. Misschien dat dat in de toekomst nog gaat veranderen.

Tevens kwam ik ene project tegen waar ze ook warme in energie willen veranderen. Maar dat is nog in de maak.

Maar ik kwam ook een project tegen die gebruik maak van de uitlaat. linkje De vraag is dan wanneer die op de markt komt en wat het zou moeten gaan kosten.

Ben uiteraard ook bezig met modden van de auto. En ben ook al lid van Ecomodder.com :D en rij momenteel 1:18.5

Berichten: 5

Re: Warmte omvormen naar elektriciteit.

Ben net op heat2power.net terecht gekomen. En hier zijn idd mensen bezig om diverse mogelijkheden om warmte omtevormen naar energie.

B.v. deze Seebeck opstelling:

Afbeelding

Aangezien uitlaatgassen tot 800 graden warm worden zou men met zo'n opstelling aardig wat energie kunnen winnen. Heeft men wel een hoop peltier elementen nodig.

Berichten: 5

Re: Warmte omvormen naar elektriciteit.

Ik heb ongeveer dit idee:

Afbeelding

Dus een pomp pomt water (of andere vloeistof) rond. Deze word door de hitte van de uitlaat verhit (wel na de cat, zolang die erin zit). Dan komt het bij een turbine (die moet ik nog ergens vandaan zien te krijgen). En dan vervolgens in een condeser vaan het gas weer vloeibaar word (ook deze moet ik nog ergens vandaan krijgen).

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Warmte omvormen naar elektriciteit.

Roman78 schreef:Ik heb ongeveer dit idee:

Afbeelding

Dus een pomp pomt water (of andere vloeistof) rond. Deze word door de hitte van de uitlaat verhit (wel na de cat, zolang die erin zit). Dan komt het bij een turbine (die moet ik nog ergens vandaan zien te krijgen). En dan vervolgens in een condeser vaan het gas weer vloeibaar word (ook deze moet ik nog ergens vandaan krijgen).
Ik krijg het idee dat jii de vele warmte die(vooral bij een lange rit)vrijkomt wilt benutten.

Zou een klein model stoommachine niet iets oplossen?

Eerst zonder condenser als proef.

Een extra kap over het motorblok gevuld met water wat gewaarschuwd door een,,je water is bijne op lampje"wel op tijd bijgevuld moet worden kan de zaak wel op stoom krijgen.

Daarmede kan je inderdaad een hoeveelheid elektraenergie opwekken en in de(of een betere) accu opslaan waarop de auto dan misschien een stuk zonder brandstofverbruik kan rijden.

Met de huidige generatie Battery/Accu"s levert accuhandgereedschap ook krachtige resultaten.

Reageer