Laplace: uitdrukking vereenvoudigen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Laplace: uitdrukking vereenvoudigen

Opgave:

Doe een beroep op de eigenschappen van L en L' om een eenvoudige uitdrukking te vinden voor:
\($\mathcal{H}(t)\ast$\mathcal{H}(t-1)\ast$\mathcal{H}(t-2)\ast...\ast$\mathcal{H}(t-k)\)
met k geheel en positief

=> Ik weet echt totaal niet hoe dit op te lossen :/ Kan iemand mij helpen/op weg zetten?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Laplace: uitdrukking vereenvoudigen

janheuninck schreef:Opgave:

Doe een beroep op de eigenschappen van L en L' om een eenvoudige uitdrukking te vinden voor:
\($\mathcal{H}(t)\ast$\mathcal{H}(t-1)\ast$\mathcal{H}(t-2)\ast...\ast$\mathcal{H}(t-k)\)
met k geheel en positief

=> Ik weet echt totaal niet hoe dit op te lossen :/ Kan iemand mij helpen/op weg zetten?

alvast bedankt
Als ge mogelijk een antwoord wil krijgen zullen er meer inlichtingen nodig zijn over L, L' en H(t). Gaat het hier misschien over de Lagrangiaan en Hamiltoniaan?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laplace: uitdrukking vereenvoudigen

L en L' zijn de laplace transformaties vermoed ik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 582

Re: Laplace: uitdrukking vereenvoudigen

Als ge mogelijk een antwoord wil krijgen zullen er meer inlichtingen nodig zijn over L, L' en H(t). Gaat het hier misschien over de Lagrangiaan en Hamiltoniaan?
Ik veronderstel dat L de Laplacetransformatie voorstelt en H(t) de Heaviside-functie.

Zeer eenvoudig zou ik zeggen als je het in stappen aanpakt...

- De Laplacegetransformeerde van H(t) is niets anders dan de Laplacegetransformeerde van 1, zijnde
\(\frac{1}{s}\)
.

- De Laplacegetransformeerde van H(t)*H(t-1) is niets anders dan de laplacegetransformeerde van H(t-1).

Doe nu hetzelfde trucje als in je topic onder huiswerk en practica; stel
\(t-1=x\)
...
\(f(t)=H(t-1) \Rightarrow f(x+1)=H(x)\)
. De Laplacegetransformeerde van
\(f(x+1)=H(x)\)
is niets anders dan
\(e^s F(s) = \frac{1}{s}\)
. De Laplacegetransformeerde
\(F(s)\)
van
\(f(x)\)
wordt dus
\(\frac{e^{-s}}{s}\)
.

- ...

Uiteindelijk bekom je ...?

Reageer