Te kiezen onderzoeks-strategie & methodologie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Te kiezen onderzoeks-strategie & methodologie

Beste wetenschappers,

Ik ben bezig met mijn master thesis information science. Ik doe op dit moment onderzoek naar de rol van het business model bij innovaties. De onderzoeksvraag is hierbij: Wat is het b.m. voor organisaties die willen innoveren?

Echter ik ben nu nog op zoek naar de juiste onderzoeksstratie & methodologie. Het is de bedoeling om (ongestructureerd of semi-gestructureerde) interviews te houden waarbij vragen worden voorgelegd aan de respondenten over hun b.m. en hun visie daar op. Het onderzoek heeft een exploratief karakter aangezien er nog weinig literatuur/theorie voor handen is.

Nu ben ik nog op zoek hoe je dit het beste kan omschrijven als onderzoeksstrategie/methodologie. Heeft iemand tips hiervoor?

Ik zat te denken aan de strategie/grondvorm:

case study: maar dit is diepgaander, en vereist het gebruik van meerdere bronnen. (b.v. intervies & documentatie)

grounded theory: dit is meer gericht op theorieontwikkeling en heeft een vrij positivische inslag (coderen in categorieen etc, weet niet of dit de juiste manier is)

survey: welliswaar passen interviews in deze strategie, maar is het meer gericht op vragenlijsten en grote aantallen respondenten en kwantitatieve verwerking.

als methodologie:

narrative analysis: samen met de respondent tot een verhaal komen omtrent het onderwerp en dit interpretatief analyseren. Heeft iemand hier ervaring mee?

content analysis: coderen van interviews in categorieen ( positivistisch en past bij grounded theory). Of kun je hier ook een interpretatieve inslag aan geven?

Enfin, wie kan me helpen om m'n methodologische verantwoording goed op papier te krijgen. Ik wil dus interviews houden, en deze interpretatief verwerken.

p.s. Het Cafe is wellicht niet de juiste plek voor dit onderwerp, maar kon zo niet bedenken waar deze beter zou kunnen passen. Dus misschien moet hij even verplaatst worden.

Berichten: 954

Re: Te kiezen onderzoeks-strategie & methodologie

Hoi Doerak,

Als ik het zo lees ben je vooral nieuwsgierig naar het kaart brengen van de business modellen van innoverende organisaties (hoe je die twee dingen kan/wil meten is even een hele andere vraag). Oftewel, het beschrijven van dit deel van de werkelijkheid aan de hand van interviews. De aangewezen methode daarvoor is de "case study".

Ik kan je de volgende boeken van harte aanbevelen...

P. Swanborn. Case-study's. Wat, wanneer en hoe?

Afbeelding

H. Doorewaard & P. Verschuren. Het ontwerpen van een onderzoek.

Afbeelding

P. Swanborn. Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek.

Afbeelding

Berichten: 2

Re: Te kiezen onderzoeks-strategie & methodologie

Dank voor het antwoord.

Het is idd de bedoeling om de b.m.'s van innovatieve bedrijven te beschrijven. Maar ook misschien wel om naar hun mening te vragen over of er wel een b.m. voor innovatie is. Maar goed, dit moet ik nog even overleggen met m'n begeleider. Alleen deze is op het moment even niet beschikbaar.

Ik ben wel bekend met de boeken (behalve case study van Swanborn, ik gebruik hiervoor het boek van Yin). Zat dus ook al die richting op te kijken.

Maar ik begrijp dus dat het niet echt een vereiste is om gebruik te maken van methodentriangulatie of bronnentriangulatie? D.w.z. in mijn geval dus naast interviews, ook gebruik maken van b.v. bedrijfsdocumentatie e.d.

Berichten: 954

Re: Te kiezen onderzoeks-strategie & methodologie

Als die documentatie aanvullende gegevens bevat die nuttig zijn voor je onderzoek, zou ik die meenemen. Maar, in principe verandert daarmee je onderzoeksaanpak niet fundamenteel, het blijft een case study.

En Yin is natuurlijk een goed boek.

Reageer