[wiskunde] kansrekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[wiskunde] kansrekening

Hallo iedereen

Ik heb hier een oefening maar ik weet niet hoe ik daaraan echt kan beginnen?

Hier is de opgave:

============

Uit elk van de onderstaande vazen wordt lukraak een getal getrokken en de drie getallen worden:

a) met elkaar vermenigvuldigd

b) met elkaar opgeteld

Hoe groot is de kans dat resultaat even is?

Gegeven:

======

Vaas 1 (U = 4)

==========

2 3

4 5

Vaas 2 (U = 4)

==========

4 5

6 7

Vaas 3 (U = 5)

==========

1 2

5 8 10

Mijn oplossing;

==========

P(even) = P({E00,OEO, OOE, EEO,, EOE, OEE, EEE})

1 - P(oneven) = 1 - P(000)

1 - (1/2) * (1/2) * (2/5) = 9/10

Voor de rest geraak ik hier niet meer verder?

Kan iemand hier mij op weg helpen en welke methode ik hier moet gebruiken?

Met vriendelijke groetjes

Stefke

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: [wiskunde] kansrekening

Een product is oneven wanneer alle factoren oneven zijn, dus de kans dat je een oneven getal hebt is makkelijk uit te rekenen door uit te rekenen hoe groot de kans is dat je alleen maar oneven getallen getrokken hebt.

Een som is even wanneer alle termen even zijn, of wanneer er een even aantal oneven termen tussen zitten. De kans die je zoekt is dus de kans dat je alleen maar even termen getrokken hebt, of de kans dat je precies één even (en dus twee oneven) getallen getrokken hebt.

Ik neem aan dat je zelf dan wel bovenstaande kansen kunt uitrekenen.

Berichten: 582

Re: [wiskunde] kansrekening

Stef31 schreef:Mijn oplossing;

==========

P(even) = P({E00,OEO, OOE, EEO,, EOE, OEE, EEE})

1 - P(oneven) = 1 - P(000)

1 - (1/2) * (1/2) * (2/5) = 9/10

Voor de rest geraak ik hier niet meer verder?

Kan iemand hier mij op weg helpen en welke methode ik hier moet gebruiken?
Ik veronderstel dat dat jouw oplossing voor het 1ste probleem (product) is. De aanpak is ok, maar let er wel op dat vermenigvuldigen met 1 niet meteen tot een oneven product leidt; m.a.w. dubbelcheck die term "2/5" nog eens...

Het 2de probleem kan je best met physicalattraction zijn hint oplossen. Dito aanpak als wat je hierboven deed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: [wiskunde] kansrekening

Ik veronderstel dat dat jouw oplossing voor het 1ste probleem (product) is. De aanpak is ok, maar let er wel op dat vermenigvuldigen met 1 niet meteen tot een oneven product leidt; m.a.w. dubbelcheck die term "2/5" nog eens...


Vermenigvuldigen met 1 leidt inderdaad niet meteen tot een oneven product, maar als je al een oneven product had, dan blijft het oneven na vermenigvuldiging met 1, dus er lijkt me niets mis met die factor 2/5.

Berichten: 609

Re: [wiskunde] kansrekening

Hallo

Ik snap het echt niet hoor?

Leg me dat eens stap voor stap uit want ik snap het niet

Met vriendelijke groetjes

Stefke

Berichten: 582

Re: [wiskunde] kansrekening

Vermenigvuldigen met 1 leidt inderdaad niet meteen tot een oneven product, maar als je al een oneven product had, dan blijft het oneven na vermenigvuldiging met 1, dus er lijkt me niets mis met die factor 2/5.
Ahja, terechte opmerking. Ik had iets anders in mijn gedachten, maar inderdaad, in het geval van 3 oneven getallen is het niet belangrijk.

@Stefke: kun je wat specifieker zijn? Wat snap je precies niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: [wiskunde] kansrekening

Probeer eerst eens op te schrijven voor jezelf welke kansen je eigenlijk moet uitrekenen.

Probeer ze vervolgens een voor een uit te rekenen.

Probeer vervolgens deze kansen te combineren tot het juiste antwoord.

Wanneer je er nu nog niet uitkomt, probeer dan duidelijk te maken tot hoever je gekomen bent door je oplossing tot dan toe hier op te schrijven, zoals je ook al met opgave a hierboven gedaan hebt, welke geheel goed was.

Reageer