Sterkteleer - inwendige krachten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Sterkteleer - inwendige krachten

Hello,

Het zit zo, ik heb maandag 2de zit sterkteleer... Heb daarom laatste dagen heel wat oefeningen zitten maken, maar met deze oefening (zie bijlage) ben ik helemaal vast komen te zitten.

Mijn inwendig moment wordt namelijk niet 0 aan m'n scharnier, wat niet echt hoort normaal gezien. De oefening zet ik even hieronder. Op pg 3 krijg ik het foute resultaat, nl dat M=-66.61 vlak aan de scharnier.

Hopelijk weten jullie mij te helpen..

De oefening:

Afbeelding

http://img364.imageshack.us/img364/5531/oefdeel1hv3.jpg

Afbeelding

http://img399.imageshack.us/img399/6788/oefdeel2mi9.jpg

Afbeelding

http://img364.imageshack.us/img364/6846/oefdeel3fq8.jpg

Berichten: 4.502

Re: Sterkteleer - inwendige krachten

Zo te zien ontdek ik alleen maar scharnieropleggingen,die dus geen momenten kunnen opnemen en die dus zowel verticale als horiz.reacties produceren (in jouw geval).

A en B lijken mij de opleggingen en het scharnier in het midden speelt daar geen rol in en geeft geen moment ;dus zou Ah=Bh moeten zijn.

Als S het tussenscharnier is moet C een vaste hoek zijn,net als F,waardoor ze krachten kunnen doorgeven,anders zakt de handel in elkaar !

Neem de som van de momenten in F,dan vallen er al veel krachten af.

Prettig weekend ermee!

Berichten: 4.502

Re: Sterkteleer - inwendige krachten

Nog een hulpje, balk CD: links is een vorm van een gedeeltelijke inklemming en bij C is een scharnier,dus bij C treedt een moment op.

De balk EDF heeft een buigpunt,dus een moment in D en gaat naar 0 in E en verder een ca. max moment onder de hor.kracht tussen E en F.

Is het de bedoeling dat je van alle balkdelen een momentenlijn opstelt of moet je alleen de oplegreacties van het hele systeem bepalen;dan blijven er slechts over de hor.en vert.oplegreacties in de scharnieren A en B en is de rest moeilijke omwegen om je doel te bereiken.

Ik kan me niet voorstellen,dat je balkdelen moet berekenen ,want daar komt meer kennis voor kijken,oa.Crossmethode of methode Ritter om de vaste hoeken C en F te berekenen,maar mogelijk schat ik je kennis/opleiding te laag in! :D

Berichten: 4.502

Re: Sterkteleer - inwendige krachten

Nog een hint:

Verborgen achter dit een beetje gecompliceerd figuur kun je deze herleiden tot een drie-scharnierspant met de scharnierpunten A,B en S (D) als top.

Via grafostatica ook op te lossen.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteleer - inwendige krachten

Correctie:
oktagon schreef:Zo te zien ontdek ik alleen maar scharnieropleggingen,die dus geen momenten kunnen opnemen en die dus zowel verticale als horiz.reacties produceren (in jouw geval).

A en B lijken mij de opleggingen en het scharnier in het midden speelt daar geen rol in en geeft geen moment ;dus zou Ah=Bh moeten zijn.(Er is geen symm.belasting,dus Ah= niet Bh !)

Als S het tussenscharnier is moet C een vaste hoek zijn,net als F,waardoor ze krachten kunnen doorgeven,anders zakt de handel in elkaar !

Neem de som van de momenten in F,dan vallen er al veel krachten af.

Prettig weekend ermee!

Berichten: 4

Re: Sterkteleer - inwendige krachten

oktagon schreef:Nog een hulpje, balk CD: links is een vorm van een gedeeltelijke inklemming en bij C is een scharnier,dus bij C treedt een moment op.

De balk EDF heeft een buigpunt,dus een moment in D en gaat naar 0 in E en verder een ca. max moment onder de hor.kracht tussen E en F.

Is het de bedoeling dat je van alle balkdelen een momentenlijn opstelt of moet je alleen de oplegreacties van het hele systeem bepalen;dan blijven er slechts over de hor.en vert.oplegreacties in de scharnieren A en B en is de rest moeilijke omwegen om je doel te bereiken.

Ik kan me niet voorstellen,dat je balkdelen moet berekenen ,want daar komt meer kennis voor kijken,oa.Crossmethode of methode Ritter om de vaste hoeken C en F te berekenen,maar mogelijk schat ik je kennis/opleiding te laag in! :D
Wel, deze oefening gaat over het ganse begin van de cursus.. Toen hadden we nog niet over Ritter gehoord. Crossmethode ken ik hoegenaamd niet...

Ik heb maar 1 jaar sterkteleer en ben niet bepaald van plan om verder te gaan naar die richting toe...

Uiteindelijke bedoeling is om de 3 lijnen op te stellen, N, T en M.

Is het mogelijk om jij deze even op te stellen. Kan ik me mss zo ineens verbeteren...

Groeten & bedankt al voor je hulp
oktagon schreef:Nog een hint:

Verborgen achter dit een beetje gecompliceerd figuur kun je deze herleiden tot een drie-scharnierspant met de scharnierpunten A,B en S (D) als top.

Via grafostatica ook op te lossen.
Jou uitleg gaat 'n beetje m'n petje te boven... Ik kan niet echt volgen in je hints...

Berichten: 4

Re: Sterkteleer - inwendige krachten

Ik heb m'n fout gevonden,

bedankt voor de hulp...

fout zat in het berekenen van reactiekrachten

deed ik bij de verdeelde belasting op schuine staaf altijd 20*5/3

Dit moest zijn 20*5*2/3 omdat het over 2/3 van de balk van 5 meter gaat...

Reageer