Een lichtstraal maken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Een lichtstraal maken

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een geconcentreerde lichtstraal:

http://i169.photobucket.com/albums/u208/Pa...lichtbundel.jpg

Lens A = ?

Lens B = +8,00

Lens C = +8,00

Lens D = -8,00

Het principe:

Er wordt een LED gebruikt als lichtbron, met een stralingshoek van 120 graden.

Lens A maakt van 120 graden licht bundel een 10 graden lichtbundel.

Lens B maakt van 10 graden lichtbundel een 0 graden lichtbundel.

Vanaf hier werkt het prima.

In theorie maakt lens C een brandpunt op 12.5 cm. Dit is dan ook het geval bij zonlicht, maar niet het geval bij mijn opstelling.

Vervolgens maakt lens D weer een licht bundel van 0 graden, waardoor er een straal zou moeten ontstaan.

Ander probleem:

Zonlicht valt in lens C en in het brandpunt van lens C bevind zich lens D. Dit zou in theorie een straal moeten opleveren, maar dit is niet het geval.

Vragen:

Waarom is het brandpunt van lens C in de opstelling niet op 12.5 cm afstand?

Waarom ontstaat er geen straal wanneer zonlicht valt in lens C en in het brandpunt van lens C bevindt zich lens D?

Berichten: 12.262

Re: Een lichtstraal maken

De oorzaak van dit soort problemen ligt in het algemeen aan het probleem dat leds geen puntbronnen zijn. Hoewel het uitstralende oppervlak van een led vrij klein lijkt, is dit toch dusdanig groot dat het onmogelijk is 'laserstraal'-achtige bundels te produceren. Dat probleem is fundamenteel en niet te compenseren met optica, je kunt een brede bundel maken met relatief lage divergentie en vice versa, maar that's it.

Om je optica te testen kun je als lichtbron een single-mode laserdiode nemen, daarvan is de stalende oppervlakte in de grootte orde van de golflengte en werkt het wel (mits je optica verder goed is). Om het te testen zou je gewoon een laserpointer kunnen gebruiken waar je de lens uit verwijderd, dan geeft een stralingshoek in de orde van 10 x 20 graden.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Een lichtstraal maken

Dank voor je hulp.

Kan je mij misschien ook helpen met het andere probleem?

"Ander probleem:

Zonlicht valt in lens C en in het brandpunt van lens C bevind zich lens D. Dit zou in theorie een straal moeten opleveren, maar dit is niet het geval."

- Waarom ontstaat er geen straal wanneer zonlicht valt in lens C en in het brandpunt van lens C bevindt zich lens D?

Berichten: 12.262

Re: Een lichtstraal maken

Ik vermoed dat het een soortgelijke oorzaak heeft: ook zonlicht is geen perfect paralelle bundel, de zonneschijf beslaat zo ongeveer 30 acrminutes vanaf de aarde gezien.

Overigens weet ik niet of het helemaal klopt met lens D. Wat je eens zo kunnen proberen is hier een lens van bijv +24 te plaatsen, op en afstand van lens C die gelijk is met de som van hun brandpunten. Dat zou een telescoop opstelling moeten vormen waarmee je het kunt testen.
Victory through technology

Reageer