Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

Hallo,

Ik heb een vraag...

Word er verschil gemaakt in een straf als je bedreigd en verkracht bent door penetratie of door een voorwerp?

Voorwerp is een mes?

Hoeveel maanden kan iemand hiervoor krijgen?

Als men al iets krijgt, misschien wel alleen een taakstraf?

Hoe gaat zoiets in het werk?

Moet je dan getuigen waar die mensen bij zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

http://www.rechtspraak.nl/search/search.ht...xt=verkrachting

Een en ander lijkt zeer sterk afhankelijk van omstandigheden.

Gaat van 200 uren taakstraf voor een politieagent die gemeenschap had met een 14-jarige die een vaderfiguur zocht, tot véél meer.

Jouw vraag is echter zo specifiek dat ik, mogelijk foutief, een directe of indirecte persoonlijke ervaring voel.

Indien zo is professionele hulp (legaal, psychisch) zeker aan te wijzen.

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

Onder verkrachten verstaat men het "met geweld tot geslachtsgemeenschap dwingen." In de wet wordt dit uitgebreid met "het seksueel binnendringen in de vagina, mond of anus met danwel het mannelijk geslachtsdeel of vingers of een ander object".

Het is en blijft dus verkrachting waarvoor een celstraf zeker mogelijk is. Hoe persoonlijk je vraag ook moge zijn, het is zeer belangrijk om aangifte te doen. Ook zo snel mogelijk bij de dokter gaan zodat hij dit kan bevestigen.
Hoeveel maanden kan iemand hiervoor krijgen?

Als men al iets krijgt, misschien wel alleen een taakstraf?
Indien het van mij afhing, levenslang. Maar de grootte van de straf beslist men in de rechtbank.
Hoe gaat zoiets in het werk?

Moet je dan getuigen waar die mensen bij zijn?
Allereerst moet het slachtoffer naar de politie gaan. De rest wijst zichzelf wel uit. Getuigen moet het slachtoffer zeker wel, alsook de dader. Vaak hebben slachtoffers angst om te getuigen, maar de dader vaak nog veel meer aangezien de dader terechtstaat.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Re: Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

De vraag van parijs33 deed me wel eventjes glimlachen. "Hoeveel maanden kun je daar voor krijgen ?"

Ik zou eerder rekenen met jaren. Bovendien staat het opgetekend en het blijft de dader achtervolgen voor de rest van zijn leven. Een redelijke job gaat zeker aan zijn neus voorbij. Een visum voor de meeste landen mag hij zeker vergeten. Overal vraagt men een smetteloos bewijs van "Goed gedrag en zeden". Zo'n persoon kan men overal missen als de pest . Hij veroordeeld zichzelf tot levenslang .

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

Wetboek van Strafrecht, Tweede boek, Titel XIV, artikel 242:
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Artikel 243:
Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijke onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden, handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Minimale straf kan ik zogauw niet vinden. Zou overigens zomaar kunnen dat dit niet is vastgesteld.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2

Re: Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

Ik begrijp dat een vraag met betrekking tot een persoonlijke situatie niet mag op dit forum?

Had ik nog niet over nagedacht, dat ze de rest van hun leven waarschijnlijk geen

bewijs van goed gedag kunnen tonen.

Dat is wel fijn om te horen. en ja, ik hoop ook dat ze meer krijgen dan een taakstraf.

Aangift is gedaan, bewijs hebben ze ook, psychische hulp ga ik aan werken.

Dank jullie wel voor de reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

In tegenstelling tot geneeskunde en psychologie, mogen in rechtswetenschappen wel persoonlijke problemen behandeld worden. Uit de bijsluiter:
Nog een paar aandachtspunten
  • (...)
  • Wanneer je een probleem of situatie beschrijft dienen derden anoniem te blijven. Fingeer dus namen of gebruik een afkorting van de (achter)naam. De personen dienen in ieder geval niet herleidbaar te zijn.
  • Wij zijn geen advocatenbureau of rechtswinkel.
  • Aan reacties of tips kunnen geen rechten worden ontleend.
Als je dat in acht neemt, is er geen probleem. :D

En als het echt een verkrachting betreft, kan ik me niet voorstellen dat het met een taakstraf wordt afgedaan terwijl er 12 jaar voor gegeven kan worden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

En als het echt een verkrachting betreft, kan ik me niet voorstellen dat het met een taakstraf wordt afgedaan terwijl er 12 jaar voor gegeven kan worden.
http://www.nujij.nl/agent-200-uur-taakstra...g.2905213.lynkx

http://www.limburger.nl/article/20080701/A.../807010330/1030

http://www.depers.nl/binnenland/218266/Gee...rkrachting.html

Bron: http://www.dag.nl/1084481/NIEUWS/Artikelpa...erkrachting.htm
Hirsch Ballin wil eind maken aan taakstraffen voor verkrachters en ontuchtplegers.

Een Vlaardingse scoutingleider kan op zomerkampen niet van zijn kleine pupillen afblijven. Hij kleedt meisjes ‘s nachts uit, betast ze op intieme plekken en maakt foto’s.Drie jongens in Ermelo dwingen een meisje over een periode van drie jaar tot seks. In Almelo kan een man niet van zijn vierjarige nichtje afblijven als ze komt logeren.

Wat al deze mannen gemeen hebben? Allen kwamen weg met alleen een taakstraf.

Deze voorbeelden staan niet op zichzelf, blijkt uit een rapport van de Raad voor de Rechtspraak. Nederlandse rechters kwamen in 2006 in 519 zedenzaken tot een taakstraf.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verschil verkrachting door penetratie of door voorwerp?

Ok, dat had ik niet verwacht. Bedankt.
Nederlandse rechters kwamen in 2006 in 519 zedenzaken tot een taakstraf.
Een zedenzaak is niet per se een verkrachting natuurlijk, er zijn bijvoorbeeld veel gevallen van een ongewenste tongzoen waar de intentie van de ander gewoon een kus op de mond was. Een groot verschil met verkrachting.

Maar goed, dit is wat off topic.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer