Verdwijnende fotonen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 43

Verdwijnende fotonen

Nouw... nu komt het: bij natuurkunde is me geleerd: Bij een vervalprocedure wordt er altijd een foton afgeschotendie vervolgens de wijde wereld in vliegt. Als dit foton langs andere atomen raast staat hij daar energie aan af.Na een afstand(je) (afhankelijk van de energie van het foton) heeft hij al zijn energie afgestaan.

En nu komt hetgeen waar ik sterk mijn twijfels over heb: als het foton geen energie meer heeft, verdwijnt hij :D . Je zou zeggen dat Massa = energie (Einstein), maar fotonen hebben geen massa. Betekent dit dat een foton pure energie is of heeft mijn natuurkunde docent zwaar ongelijk als hij zegt dat fotonen verdwijnen :D ? En als fotonen pure energie zouden zijn, zou mijn volgende vraag zijn: heeft energie ook een frequentie? :D

P.S. Het zou goed kunnen zijn dat hier al eerder een topic over is gemaakt, maar ik kon echt niets vinden... :P
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Verdwijnende fotonen

Even een opmerking tussendoor:

Als een foton geen massa heeft,zou het dus ook niet door de hoge gravitatiekracht van een zwarte gat worden tegengehouden.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Verdwijnende fotonen

Allereerst een opmerking tegen gouwepeer, dit is niet waar. Een foton heeft simpelweg geen massa, en wordt aangetrokken door een zwart gat omdat de kromming van de ruimte om het zwarte gat ook invloed heeft op de energie van het foton. De energie zit hem in het momentum (de snelheid) van het deeltje. De bekende vergelijking van Einstein is een speciaal geval, in het geval van fotonen moet je extra termen ook in acht nemen. Anders zou een foton volgens E=mc2 ook geen energie hebben. En dat is toch zeker niet waar. Dus ik ben bang dat je argument zeer zeker niet klopt (geen desrespect, alleen het is een enorm hardnekkig misverstand wat veel gepredikt wordt).

Dan tegen de topic starter. Je docent heeft gelijk dat een foton pure energie is en geen massa bevat. Zoals in mijn opmerking eerder, kan je bij fotonen niet zomaar zeggen dat energie gelijk is aan massa, omdat de vergelijking dus nog termen extra heeft. Kijk voor meer informatie eens op: http://en.wikipedia.org/wiki/E=mc2 en vooral onder het kopje Background, daar vind je informatie hoe de formule is opgebouwd.

Je kan niet zeggen dat energie een frequentie heeft. Kijk energie kan ook in warmte zitten, daar zit geen frequentie aan, energie kan ook in beweging zitten van een pendule klok, daar zit ook een frequentie in en energie in, maar het een heeft niets met het andere te maken. Je kan echter wel in het geval van fotonen zeggen dat hoe hoger de frequentie, hoe meer energie het foton bezit. Ik vraag me af of een foton ook helemaal verdwijnt. Het kan zijn dat een foton geabsorbeerd wordt door het laatste atoom wat hij tegen komt, en dan verdwijnt hij inderdaad in de beweging van de atomen. Deze zetten dus het foton om in warmte. Naarmate het foton minder en minder energie heeft, wordt zijn freqentie lager en lager, en dus de golflengte groter en groter. Het wordt daardoor ook steeds moeilijker om door een atoom geabsorbeerd te worden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer