Walgelijk leesvoer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8.614

Walgelijk leesvoer

Lezen over een gebeurtenis die walging oproept, activeert eenzelfde hersengebied als iets smerigs proeven.

‘Je draait je om omdat iemand op je schouder leunt. Plotseling kijk je in de opengesperde mond van een dronken bedelaar. Je ziet zijn rotte tanden, omringd door pussige wondjes en ineens kotst hij de stinkende inhoud van zijn maag over je uit. Als je dan ook nog eens de zurige smaak van een brokje van zijn braaksel op je lip proeft, voel hoe je maag zich omdraait.’

Dit is een van de verhaaltjes die proefpersonen op het NeuroImaging Center van het Universitair Medisch Centrum Groningen te lezen kregen terwijl ze met hun hoofd in de scanner lagen. Christian Keysers van de Universiteit Groningen en zijn collega’s ontdekten dat hersengebieden die geprikkeld worden als je iets smerigs proeft, ook gestimuleerd worden als je er alleen maar over leest. Dat schreven ze deze week in het tijdschrift PLoS ONE.

Lees meer ... Noorderlicht

Lees meer ... ScienceDaily

Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Walgelijk leesvoer

Klintersaas schreef:Lezen over een gebeurtenis die walging oproept, activeert eenzelfde hersengebied als iets smerigs proeven.

Christian Keysers van de Universiteit Groningen en zijn collega’s ontdekten dat hersengebieden die geprikkeld worden als je iets smerigs proeft, ook gestimuleerd worden als je er alleen maar over leest. Dat schreven ze deze week in het tijdschrift PLoS ONE.

Lees meer ... Noorderlicht

Lees meer ... ScienceDaily

Lees de wetenschappelijke publicatie
Dit komt toch neer op het activeren van de spiegelneuronen, dacht ik? Dezelfde neuronen worden geactiveerd in vergelijking met wanneer je de actie zelf uitvoert. Dit lijkt me dus niet echt nieuw...
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 8.614

Re: Walgelijk leesvoer

Alhoewel het niet mijn terrein is, vermoed ik niet dat dit iets te maken heeft met spiegelneuronen. Dat zijn namelijk neuronen die ook geactiveerd worden wanneer je een handeling uitgevoerd ziet worden door een ander individu, waardoor je deze handeling dus nabootst. Dat lijkt mij hier niet het geval.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Walgelijk leesvoer

Tja, je hebt gelijk dat het hier niet gaat om een actie.

In het artikel gaat het om een zintuiglijke waarneming: iets proeven.

Onze spiegelneuronen worden blijkbaar geactiveerd bij handelingen, emoties, gedachten van anderen. Uit meerdere onderzoeken zou dit blijken (cfr. ook hieronder)

Uit het geposte artikel leid ik dan af dat bepaalde hersendelen nu ook geactiveerd worden bij het voorstellen van zintuiglijke waarnemingen, mn. proeven (in dat aangehaalde onderzoek). Dan is het toch nieuw, vermoed ik ook... :P Toch lijkt het wel erg op dat wat spiegelneuronen doen... Ik zoek misschien nog even of ik daarover toch niets vind... :D

Uit: G Rizzolatti, L Craighero - Neurobiology of Human Values, 2005:

link

In the present essay we discuss a general neural mechanism (“mirror mecha-

nism”) that enables individuals to understand the meaning of actions done by

others, their intentions, and their emotions
, through activation of internal repre-

sentations coding motorically the observed actions and emotions.


Of: uit de New York Times (iets minder wetenschappelijk dus ) link

Social emotions like guilt, shame, pride, embarrassment, disgust and lust are based on a uniquely human

mirror neuron system found in a part of the brain called the insula, Dr. Keysers said. In a study not yet

published, he found that when people watched a hand go forward to caress someone and then saw another

hand push it away rudely, the insula registered the social pain of rejection. Humiliation appears to be

mapped in the brain by the same mechanisms that encode real physical pain, he said.


Of: uit LM Oberman, VS Ramachandran - Psychological Bulletin, 2007 - psy.ucsd.edu

link

This allows us to use the same systems that process knowledge about self-performed actions,

self-conceived thoughts, and self-experienced emotions to understand actions, thoughts, and emotions in

others. The authors propose that internal simulation mechanisms, such as the mirror neuron system, are

necessary for normal development of recognition, imitation, theory of mind, empathy, and language
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer