[biologie] Genetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 54

[biologie] Genetica

Ik zit met een groot probleem, voor veel mensen gaan deze oefeningen simpel lijken, maar voor mij niet !!! Kben er al 3x op gebuisd en dit is mijn laatste keer dat ik met het examen mag meedoen, dus ik heb DRINGEND hulp nodig !!!! :D

Er zijn verschillende vragen zoals;

1) Men kweekt 100 tomatenplanten uit zaden

37 planten hebben rode vruchten en korte haren op de bladeren

19 planten hebben rode vruchten en geen haren op de bladeren

18 planten hebben rode vruchten en lange haren op de bladeren

13 planten hebben rode vruchten en korte haren op de bladeren

7 planten hebben rode vruchten en lange haren op de bladeren

6 planten hebben rode vruchten en zonder haren op de bladeren

Gevraagd: genotype en fenotype van de ouderplanten die de zaden leveren

2) Bij het pluimvee is het X-gebonden gen G dat een gestreept vederpatroon veroozaakt volledig dominant tov zijn allel g voor niet gestreept patroon.

Het autosomaal gen R veroorzaakt een rode kam; zijn recessief allel r veroorzaakt in homozygote vorm een witte kam.

gevraagd:

a) de fenotypische verhouding van de F2 indien een wijfje dat hemozygoot gestreept-roze is gekruist wordt met een niet-gestreept mannetje met een witte kam.

b) welke fractie van de F2 is gestreept-roze?

c) zijn de gestreept-roze uit de F2 wijfjes of mannetjes?

...

Zo heb ik nog enkele vragen, kheb het al zoveel keer proberen oplossen maar het lukt gewoon niet !!!

Is er iemand die me kan helpen deze op te lossen en uitleg geven? Desnoods nog enkele oefeningen geven?

Kwil er deze keer ECHT door zijn :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [biologie] Genetica

Is het mogelijk dat je in je eerste vraag een fout hebt gemaakt? En dat ze niet allemaal rood zijn die vruchten?

Volgens mij werken de haren van die eerste vraag als volgt, je hebt eens soort partiële dominantie. Het gen voor haren noemen we H, het gen voor geen haren noemen we O. Heb je 2 keer H, dan heb je lange haren, heb je 2 keer O, dan heb je geen haren. Heb je een keer H en een keer O, dan krijg je korte haren (iets tussen de twee dus).

Om deze combinaties te bekomen weet je zeker al dat je ouders dus elk een O moeten hebben, en elk een H (anders kun je in hun nakomelingen nooit 2 keer van iets bekomen).

Moest ik nu nog dat weten van die rode vrucht, kan ik je dat ook uitleggen, maar het zal waarschijnlijk iets zijn XXHO.

Indien je iets niet begrijpt kun je altijd uitleg vragen.

De tweede vraag snap ik niet goed hoe je daar met roze uitkomt plots. En ik ben ook niet zeker of F2 de eerste of de tweede groep nakomelingen zijn.

Kun je misschien eens uitleggen wat precies je niet verstaat aan dit soort oefeningen? Misschien kunnen we je helpen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 54

Re: [biologie] Genetica

1) Men kweekt 100 tomatenplanten uit zaden

37 planten hebben rode vruchten en korte haren op de bladeren

19 planten hebben rode vruchten en geen haren op de bladeren

18 planten hebben rode vruchten en lange haren op de bladeren

13 planten hebben geel vruchten en korte haren op de bladeren

7 planten hebben gele vruchten en lange haren op de bladeren

6 planten hebben gele vruchten en zonder haren op de bladeren

(sorry, was idd foutje :D )

Wel, ik weet het zelf niet zo goed... Ik leer de leerstof, ik begrijp de vb oefeningen (dit zijn heel simpele) , maar als ik zelf een oefening maak dan lukt het gewoon niet !! Het probleem is dat deze leerkracht heel veel oefeningen geeft maar geen enkele oplossing, dus ik wil wel leren, maar uit mezelf kan ik die oefeningen niet oplossen aangezien ik geen enkel antwoord heb !! Ik heb 16 vragen in mijn schrift staan zonder antwoord bij !!! En natuurlijk op het examen vraagt hij één van die moeilijke onopgeloste vragen ! ( :P mjah, voor mij zijn deze moeilijk :P )

Het zou al veel betekenen moest iemand me helpen die vragen op te lossen, met beetje uitleg, als ik het antwoord zie zal ik het miss begrijpen he !! Extra oefeningen geven mag ook altijd !!

xxxxxx

Berichten: 54

Re: [biologie] Genetica

made in flanders schreef:Is het mogelijk dat je in je eerste vraag een fout hebt gemaakt? En dat ze niet allemaal rood zijn die vruchten?

Volgens mij werken de haren van die eerste vraag als volgt, je hebt eens soort partiële dominantie. Het gen voor haren noemen we H, het gen voor geen haren noemen we O. Heb je 2 keer H, dan heb je lange haren, heb je 2 keer O, dan heb je geen haren. Heb je een keer H en een keer O, dan krijg je korte haren (iets tussen de twee dus).

Om deze combinaties te bekomen weet je zeker al dat je ouders dus elk een O moeten hebben, en elk een H (anders kun je in hun nakomelingen nooit 2 keer van iets bekomen).

Moest ik nu nog dat weten van die rode vrucht, kan ik je dat ook uitleggen, maar het zal waarschijnlijk iets zijn XXHO.

Indien je iets niet begrijpt kun je altijd uitleg vragen.

De tweede vraag snap ik niet goed hoe je daar met roze uitkomt plots. En ik ben ook niet zeker of F2 de eerste of de tweede groep nakomelingen zijn.

Kun je misschien eens uitleggen wat precies je niet verstaat aan dit soort oefeningen? Misschien kunnen we je helpen?
kheb je antwoord gelezen maar versta het niet echt :D

zou je het eens kunnen uitschrijven met (P1, gameten, F1,....) ?

xx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] Genetica

Begin eens met je vraagstuk te splitsen. Bezie de twee eigenschappen eventjes apart:

37 planten hebben rode vruchten

19 planten hebben rode vruchten

18 planten hebben rode vruchten

13 planten hebben geel vruchten

7 planten hebben gele vruchten

6 planten hebben gele vruchten

totaal dus 74 F1 planten met rode vruchten en 26 F1 planten met gele vruchten

ofwel ¾ rood en ¼ geel.

hoe moeten de genotypen van de twee ouderplanten eruit zien, en hoe moet kleur overerven, om tot zo'n verdeling te kunnen leiden? (we gaan er even van uit dat de eigenschap kleur door één allel wordt bepaald)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [biologie] Genetica

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 54

Re: [biologie] Genetica

Jan van de Velde schreef:Begin eens met je vraagstuk te splitsen. Bezie de twee eigenschappen eventjes apart:

37 planten hebben rode vruchten

19 planten hebben rode vruchten

18 planten hebben rode vruchten

13 planten hebben geel vruchten

7 planten hebben gele vruchten

6 planten hebben gele vruchten

totaal dus 74 F1 planten met rode vruchten en 26 F1 planten met gele vruchten

ofwel ¾ rood en ¼ geel.

hoe moeten de genotypen van de twee ouderplanten eruit zien, en hoe moet kleur overerven, om tot zo'n verdeling te kunnen leiden? (we gaan er even van uit dat de eigenschap kleur door één allel wordt bepaald)
Welja :D dat begrijp ik dus niet hoe je dat te weten komt !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] Genetica

Met wat ervaring met deze stof zie je het zó, maar die heb je blijkbaar (nog) niet, dus die ervaring gaan we dan opdoen . Laten we eens wat proberen, en door elimininatie wijzer worden.

Stel nou dat kleur wordt bepaald door even sterke factoren R(ood) en G(eel). Je verwacht dan RG niet geel oplevert, maar oranje.

Voor zowel papa als voor mama heb je dan de mogelijkheden RR, RG en GG. Is er in zo'n geval een combinatie mama-papa te verzinnen die 75% RR en 25% GG oplevert?

zoniet, dan gaan we iets anders bedenken. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 54

Re: [biologie] Genetica

Jan van de Velde schreef:Met wat ervaring met deze stof zie je het zó, maar die heb je blijkbaar (nog) niet, dus die ervaring gaan we dan opdoen . Laten we eens wat proberen, en door elimininatie wijzer worden.

Stel nou dat kleur wordt bepaald door even sterke factoren R(ood) en G(eel). Je verwacht dan RG niet geel oplevert, maar oranje.

Voor zowel papa als voor mama heb je dan de mogelijkheden RR, RG en GG. Is er in zo'n geval een combinatie mama-papa te verzinnen die 75% RR en 25% GG oplevert?

zoniet, dan gaan we iets anders bedenken. :P
ik denk van niet... :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] Genetica

Nou, dan wat anders.

Stel nou eens dat rood dominant is over geel.

Zo zou je dan als codes kunnen gebruiken:

RR = rood

Rr = rood

rr= geel.

Kun je nou een papa-mama combinatie verzinnen die 75% rood (RR of Rr) oplevert, en 25 % geel (rr) ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 54

Re: [biologie] Genetica

Jan van de Velde schreef:Nou, dan wat anders.

Stel nou eens dat rood dominant is over geel.

Zo zou je dan als codes kunnen gebruiken:

RR = rood

Rr = rood

rr= geel.

Kun je nou een papa-mama combinatie verzinnen die 75% rood (RR of Rr) oplevert, en 25 % geel (rr) ?
denket wel:

P1: Rr x Rr

F1: RR & Rr & Rr & rr

klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] Genetica

niet denken, maar wéten:

je hebt gelijk hoor, dit is de oplossing, maar nou, hoe kom je daar aan? maak je een kruistabelletje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 54

Re: [biologie] Genetica

Jan van de Velde schreef:niet denken, maar wéten:

je hebt gelijk hoor, dit is de oplossing, maar nou, hoe kom je daar aan? maak je een kruistabelletje?
:D neen, om eerlijk te zijn heb ik gewoon enkele "soorten parentalecombinaties" geprobeerd en ben dan daarop gekomen.....

Berichten: 54

Re: [biologie] Genetica

konijntjesproet schreef: :D neen, sorry, verkeerd verstaan, gewoon, ik zet de gameten appart maar zo gaat dat ook...

Kan je me verder helpen met de haren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] Genetica

Geen punt, alleen door proberen kun je zoiets oplossen, maar probeer het dan systematisch. Kladpapier erbij en systematisch proberen maar.
R r
R RR Rr
r Rr rr
Als je dit in percentages uitdrukt, kan dit dan kloppen met wat je zocht?

Verder, als je probeert RR x rr , wat voor verhoudingen krijg je dan?

idem Rr x rr

idem RR x Rr

Dit soort probeersels staan vlot op een kladje. Pak dat systematisch aan. Dat zijn dus steeds typische verhoudingen. Oefen hier meer mee, en je begint al verhoudingen te herkennen, waardoor je bij voorbaat bepaalde mogelijheden kunt uitsluiten en je minder hoeft uit te proberen (scheelt tijd, da's al, maar in een toets kan tijd dus wel belangrijk zijn)

Goed, als je zover bent, gaan we naar de harigheid kijken.

gum uit je aantallenoverzicht de kleur eens weg (zoals ik deed met de harigheid in eerste instantie) en begin eens wat conclusies te trekken over de eigenschap harigheid.

(begrijp me dus goed: IEDEREEN kan dit alleen maar uitvogelen door te proberen. Omdat de een wat meer ervaring heeft dan de ander hoeft die alleen wat minder probeersels op een kladje te zetten)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer