Aleoeten vulkaanuitbarsting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Aleoeten vulkaanuitbarsting

Afgelopen week las(hoorde) ik een bericht over een vulkaanuitbarsting nabij Alaska (Aleoeten).

Als ik me niet vergis werd er een uitworp van 21.000.000 ton of m3 SO2 gemeld.

Was deze uitworp alleen S-gas of was dat al SO2-gas en in dat laatste geval;bestond er voor de uitbarsting al een binding met zuurstof en zoniet,hoeveel zuurstof werd er gebonden door het S-gas.

Is dat ergens,als we maar in m3 rekenen, een veelvoud van de uitgestoten massa,ofwel mogelijk ruim 40.000.000 m3 en dus -gezien de luchtsamenstelling 200.000.000 m3 lucht?

Ga je rekenen in tonnen,dan wordt het allemaal een "beetje"meer! :D

Berichten: 2

Re: Aleoeten vulkaanuitbarsting

De uitworp was SO2 gas. Het zwavel kan afkomstig zijn van de volgende zwavelhoudende mineralen: pyriet, sfaleriet, galena, bariet en (niet waarschijnlijk) gips, afhankelijk van de geologie in het betreffende gebied. In Bariet (BaSO4) (maar ook gips CaSO4.2H2O) zit zuurstof al ingebouwd, in de andere mineralen niet. Tijdens de vulkaanuitbarsting gaan de uitgestoten gassen reageren met het vrije zuurstof in de lucht, maar ook met al het zuurstof dat voor de uitbarsting zat ingevangen in andere mineralen (bijvoorbeeld silicaten SiO2, SiO3, SiO4 groepen). Dit wordt beinvloed door de druk, temperatuur en oxidatiegraad tijdens de uitbarsting. Vooral H2O, CO2 en SO2 komen vrij in de lucht, maar ook H2S gas bijvoorbeeld.

omdat je niet precies weet wat voor mineralen (en in welke verhouding) in de ondergrond zaten voor de uitbarsting, weet je ook niet hoeveel zuurstof er is uitgestoten door de vulkaan en daarom ook niet hoeveel vrije zuurstof uit de atmosfeer met het zwavel heeft moeten reageren om de 21.000.000 m3 SO2 gas te krijgen.

Reageer