Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 48

Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Als ik versnel (of vertraag) en ik meet tijdens die versnelling de snelheid van het licht, krijg ik dan nog steeds c als uitkomst?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Ja, je komt altijd c als uitkomst

Berichten: 683

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Dat ligt eraan hoe lang de meting duurt. Bij een momentale meting blijft de lichtsnelheid c.

Gebruikersavatar
Berichten: 48

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Geen momentale meting. Een bedoel een nauwkeurige meting over een praktische afstand of tijdsspanne.

Berichten: 683

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Dan denk ik...

Dat de lichtsnelheid tegen de versnellingsrichting in groter gemeten wordt.

Dat de lichtsnelheid met de versnellingrichting mee kleiner gemeten wordt.

De grootte van de afwijking van de echte lichtsnelheid zal afhangen van de afstand waarover je het licht laat bewegen.

Metingen loodrecht op de versnellingsrichting hebben natuurlijk geen afwijking.

Gebruikersavatar
Berichten: 48

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Vortex29 schreef:Dan denk ik...

Dat de lichtsnelheid tegen de versnellingsrichting in groter gemeten wordt.

Dat de lichtsnelheid met de versnellingrichting mee kleiner gemeten wordt.

De grootte van de afwijking van de echte lichtsnelheid zal afhangen van de afstand waarover je het licht laat bewegen.
Is dit een fysiek correct verschijnsel, met andere woorden : gebeurt er ook datgene wat ik meet.

b.v. als ik versnel met 300.000km/sec^2 (theoretisch gezien) dan volgt uit mijn meting van de snelheid van het licht dat het 0km/sec bedraagt.

Berichten: 683

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Gebeurt er ook datgene wat ik meet?
Ik ben van mening dat alleen een momentale meting van de lichtsnelheid de goede uitkomst biedt.
Als ik versnel met 300.000 km/s^2 (theoretisch gezien), dan volgt uit mijn meting van de snelheid van het licht dat het 0 km/sec bedraagt.
Nee, dat kan niet. Licht zal altijd binnen een eindige tijd van A naar B gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 48

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Nee, dat kan niet. Licht zal altijd binnen een eindige tijd van A naar B gaan.
Voor een buitenstaander wel, maar voor het licht zelf niet. Vanuit het perspectief van het licht gezien is die net zo snel op een afstand van een meter vanaf het vertrekpunt als op een afstand van een miljard kilometer vanaf het vertrekpunt, voor het licht is de reistijd in beide gevallen 0 sec.

Mijn vraag gaat van mijn standpunt uit en ik versnel dus met 300.000km.sec^2.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Je kan niet sneller gaan dan 299.792.458 m/s. Hoe dan ook, de lichtsnelheid is onafhankelijk van de bron. Dus in ieder intertiaalstelsel wordt voor c hetzelfde gemeten.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 1.404

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Je kan niet sneller gaan dan 299.792.458 m/s. Hoe dan ook, de lichtsnelheid is onafhankelijk van de bron. Dus in ieder intertiaalstelsel wordt voor c hetzelfde gemeten.


Alhoewel het bovenstaande correct is lost het de oorspronkelijke vraag niet op. Als je versnelt bevindt je je immers niet meer in een inertiaalstelsel!
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Klopt, dus geldt de rekenkunde van de ART. Het zou goed mogelijk zijn dat licht dan anders gezien wordt. Je ziet licht langzamer komen, omdat de snelheid beperkt is (of sneller als je ertegeninvliegt). Maar dit heeft meer te maken met de waarneming dan met de concrete lichtsnelheid. Die verandert niet, toch?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 48

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Ik wacht wel op de Minicusus ART, die van start is gegaan.

Berichten: 217

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Klopt, dus geldt de rekenkunde van de ART. Het zou goed mogelijk zijn dat licht dan anders gezien wordt. Je ziet licht langzamer komen, omdat de snelheid beperkt is (of sneller als je ertegeninvliegt). Maar dit heeft meer te maken met de waarneming dan met de concrete lichtsnelheid. Die verandert niet, toch?
Ik denk dat het gewoon meer te maken heeft met de snelheden die zich individueel binnen het licht bevind....Elke frequentie heeft zijn eigen snelheid,ook in vacuum.....Alleen kan het licht gewoon niet appart reizen waneer het gezamelijk uitgezonden is.Dit komt dan weer door de maximaale snelheid die dit universum kan herbergen. :wink:

Ik denk dat er in de natuur 2 belangrijke zaken zijn aangaande snelheid...Massa en energie gezamelijk in een punt...en massa centraal met energie daar omheen.Sommige energie deeltjes lijken zich namelijk te gedragen als of ze zich verplaatsen via mini black holes door quantum ruimte/tijd.. Hoe hoger de energie......Hoe sterker de mini black hole is in de quantum space/time....Hoe hoger de energie,hoe meer het licht op een bolsterrenhoop lijkt waarin de energie geen elipsen kan maken.De snelheid van verplaatsing van de eene toestand naar de andere wordt hierdoor ook groter,waardoor naarmate de energie toeneemt de waarschijnlijkheid dat een deeltje zich ergens bevind groter wordt....Dit kan je zien door de frequentie die het deeltje van de golf heeft. :wink:

Doordat de massa centraal het hoogst is kan de golf ook niet breed worden......Terwijl dat bij een laagere energie wel kan.....Maar dan is de frequentie dus lager..... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Elke frequentie heeft zijn eigen snelheid,ook in vacuum.....


Waarom zien de sterren er dan niet allemaal rood uit?Of juist violet?

Berichten: 217

Re: Snelheid van het licht tijdens een versnelling.

Een Graviton zou dan eigenlijk een enorm hooge freqentie moeten hebben.Een centraale massa met heel weinig energie er om heen.....Deze frequentie zou dan bijna of zelfs linear moeten zijn dwars op zijn V = c,waardoor koppeling kan ontstaan. ;) Bij het ontstaan van een zwart gat straalt een reuze zon ook zoveel energie aan straling uit (Door zijn explosie) waardoor er een soort super verdamping plaatst vind.....En er superverdamping van enorme massa's plaatsvind in een BEC op universair nivo..... Het gravitatie veld van een zwaare massa zorgt voor zijn eigen magnetisch veldt waarin dit proces plaats kan vinden.... :shock:

Reageer