Het verleden van een foton wijzigen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 68

Het verleden van een foton wijzigen

http://discovermagazine.com/2002/jun/featuniverse

Bovenstaande link verwijst naar een theoretisch experiment van professor J. Wheeler, een collega van Einstein, waarin hij het bekende twee spleten experiment uit de quantum physica grootschalig toepast op licht afkomstig van een quasar. Door twee dichterbij staande galaxies wordt dit licht verbogen en bereikt de aarde. Daardoor ziet men de quasar tweemaal aan de hemel. Met behulp van twee telescopen kan men de photonen afzonderlijk invangen of laten interfereren. Volgens zijn gedachtengang kan men op deze wijze het verleden van een photon, die al miljarden jaren op weg is, alsnog wijzigen. Het is uiteraard volkomen theoretisch maar het artikel verwijst ook naar een laboratorium experiment waarbij de route van het licht, na de emissie, nog achteraf kon worden gewijzigd ddor de meting.

Mijn vraag is: Is het voorstelbaar dat men een photon kan dwingen een miljarden jaar durend reis opnieuw te doorlopen of staat door de lichtsnelheid de tijd voor het photon stil en is het dus op die manier mogelijk?

Berichten: 1

Re: Het verleden van een foton wijzigen

Volgens mij gaat het er niet zozeer om dat het foton bij een meting de reis opnieuw aflegt, maar dat er dan pas bepaald wordt welke weg het af heeft gelegd.

Je verwees naar het Delayed Choise experiment, waar eerst dmv een meting wordt bepaald welke route een foton neemt en vervolgens raakt die informatie verloren, zodat niet meer met zekerheid te zeggen is welke weg het foton af heeft gelegd.

Het gekke is dat als niet bekend is welke weg het foton heeft afgelegd, dat het dan in feite beide (of alle) wegen aflegt en pas één bepaalde weg 'kiest' zodra er een meting aan het deeltje wordt verricht.

Zo kun je dat ook zien bij het licht dat van die quasars komt:

In feite gaat het deeltje zowel linksom als rechtsom, maar zodra wordt gekeken langs welke weg hij ging, 'kiest' hij welke weg hij heeft afgelegd (in het verleden dus, hij legt de weg niet opnieuw af).

Dit is moeilijk te begrijpen, ik raad je aan om hier wat extra literatuur over te lezen om er een beter beeld bij te krijgen.

Succes :D

Brycer

Reageer