[fysica] weerstand in een geleider

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[fysica] weerstand in een geleider

Ik zit met een klein twijfelgeval, ik was mijn cursus aan het doorlezen en begon te twijfelen over volgend gegeven :

Bij doorgang van de elektrische stroom door een geleider worden de elektronen energiearmer.

Ik verklaar dit omdat een deel wordt tegengehouden door de weerstand (ik denk dat dit wel juist is), maar waar gaat die energie dan naartoe en heeft dit enig effect op de geleider?

Mijn eerste idee hierover zou zijn : omzetting in warmteënergie, maar dit is slechts een (ingecalculeerde) gok.

Zion.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [fysica] weerstand in een geleider

Mijn eerste idee hierover zou zijn : omzetting in warmteënergie, maar dit is slechts een (ingecalculeerde) gok.
Die verloren energie gaat inderdaad omgezet worden in warmteënergie, het was dus een goede gok :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] weerstand in een geleider

Zion schreef:Bij doorgang van de elektrische stroom door een geleider worden de elektronen energiearmer.

Ik verklaar dit omdat een deel wordt tegengehouden door de weerstand (ik denk dat dit wel juist is),
Ik hoop dat je met "een deel" niet een deel van de elektronen bedoelt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer