Exploderende longen

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Exploderende longen

Vleermuizen die te dicht langs de rotor van een windmolen vliegen, moeten het met de dood bekopen. Hun longen exploderen.


Lees meer ... Noorderlicht

Lees meer ... New Scientist


Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Exploderende longen

De plotselinge luchtdrukdaling vlak achter de punt van een molenwiek is zo groot, dat de bloedvaten in de vleermuizenlongetjes openbarsten.


Die luchtdrukdaling lijkt mij alleen enorm groot net achter de wiek. Ik kan nauwelijks geloven dat er zoveel (men praat hier over meer dan 90 vleermuizen) vleermuizen net zo dicht bij een wiek terecht zijn gekomen die dan ook nog eens draaide. Het lijkt mij meer logisch dat die vleermuizen gewoon geraakt zijn door die wieken. Volgens mij krijg je niet echt uitwendig letsels door die stompe stalen wieken, maar kan het best wat schade binnen in je lichaam veroorzaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Exploderende longen

Heb jij ooit een vleermuis geprobeerd te vangen? Dat is onmogelijk, vleermuizen zijn zo snel dat ze nergens tegenaan vliegen door de sonar die ze toepassen om te zien. Een wiek kan misschien een vogel uit de lucht slaan, maar een vleermuis ziet dat ding een km van verre komen.

Berichten: 12.262

Re: Exploderende longen

Tja, eigenlijk wel zuur voor die beestjes, weten ze de wiek te missen en krijgen ze alsnog een duw van de drukval erachter.


Heb jij ooit een vleermuis geprobeerd te vangen? Dat is onmogelijk,


Dat valt wel mee. De gemakkelijkse manier is een dame met lang haar en een opgestoken kapsel ergens op de vliegroute zetten... daarin lopen ze met gemak vast. Ik vermoed dat dat komt omdat ze het haar niet 'zien' met hun sonar, en daarom ook wel in het kapsel belanden maar niet pardoes tegen mensen opvliegen.
Victory through technology

Reageer