Meer mensen proefpersoon?

Moderator: ArcherBarry

Meer mensen proefpersoon?

Hallo allemaal,

Ik zoek het hele internet af naar een forum of een site waar ik mensen kan vinden die zich ook hebben opgegeven als proefpersoon voor onderzoeken in de geneeskunde. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen en wat praktische informatie. Aangezien dit forum ook een medisch onderdeel had, dacht ik, laat ik het hier eens vragen. Weet iemand waar je mensen kunt vinden die dit gedaan hebben, gaan doen of aan het doen zijn? Ik ben benieuwd...

Groetjes,

Struffle

Re: Meer mensen proefpersoon?

Ik heb in Nijmegen een x meegedaan aan een pilstudie, ik weet niet eens meer waar het psies om ging eigenlijk. Volgende maand ga ik in Groningen meedoen aan n onderzoek naar hartritmestoornissen; die 1 periode van 11 dagen in beslag gaat nemen. Dus daar kan ik je nu nog niets over vertellen qua ervaring!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Meer mensen proefpersoon?

Ik heb er jaren geleden wel eens over nagedacht, maar ik heb besloten dat ik het toch maar niets vind.

Om te beginnen vind ik het geen prettig idee om "zomaar" medicatie in te nemen. Persoonlijk probeer ik het gebruik zoveel mogelijk te beperken. Natuurlijk, als ik hoofdpijn heb neem ik er iets tegen, maar bijvoorbeeld (liever) niet preventief.

Verder zijn het niet voor niets testen. Er wordt getest wat bijwerkingen zijn. De kans is misschien niet heel erg groot, maar wel degelijk aanwezig! Daarom is immers heel het principe van testpersonen uitgevonden! Met name bij medicatie die de hersenen beinvloedt zou ik zeer opletten.

Tenslotte viel de vergoeding mij tegen. De stelling "Hoe hoger het risico, hoe hoger het potentieel rendement" blijkt niet altijd op te gaan. De verdiensten als proefpersoon zijn gewoon "redelijk". Als je ergens full-time ter observatie zit dan tikt het wel aan omdat je 24 uur per dag "werkt". Omgerekend naar een uurloon valt het echter heel erg mee. Mijn inziens weegt de vergoeding echter bij lange na niet op tegen het risico dat ermee gemoeid gaat.

Hoe dan ook: wel verstandig dat je eerst even rondvraagt. Lang niet iedereen zal een dergelijke overwogen beslissing hebben gemaakt.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Meer mensen proefpersoon?

Ik heb ooit keer meegedaan aan een studie voor hiv remmers.

Beide keren heb ik moeten stoppen met de studie wegens zware bijwerkingen.

De eerste studie wist ik soms niet meer waar ik was en had zware braakneigingen.

De de studie was een dubbelblind onderzoek met 13 vrijwilligers waarvan zijn moeten stoppen. Nr 12 had een placebo gekregen.

Re: Meer mensen proefpersoon?

Ik heb inmiddels al aan zo'n 8 studies meegedaan en heb dit altijd als erg prettige ervaringen meegemaakt.

Het is zeker van belang wat voor soort studie je uitkiest en je verdiept in het te testen medicijn en de handelingen die je allemaal zou moeten ondergaan, want wat de één wel wil doen, wil de ander bv helemaal niet. Je moet ook tegen bloed prikken kunnen, want dat zit er altijd wel standaard bij. Verder verschilt het van tabletjes innemen tot prikken laten zetten tot pleisters met werkende stof opplakken. Ook moet je vaak je urine in een grote pot opsparen en soms zelfs je ontlasting. Hier moet je dus allemaal niet vies van zijn en tegen kunnen!

Het argument van omrekenen naar uurloon vind ik persoonlijk niet opgaan. Mijn verblijven heb ik altijd gezien als een mini-vakantie waar af en toe eens wat verpleging langskomt om de handelingen uit te voeren. Ik kom altijd erg uitgerust terug thuis. Ik tel dat dus niet echt als tijd die ik "kwijt" ben en alles wat ik er dan mee verdien is alleen maar meegenomen!

Je moet er wel tegen kunnen om de hele dag binnen te zitten en vooral zorgen dat je genoeg spullen bij je hebt om de dagen door te komen (boeken, laptop, puzzels etc..). Ook vind ik het prettig om altijd weer nieuwe mensen daar tegen te komen, veel van de tijd besteed je dan ook aan kletsen met de mensen in je groep, en als je geluk hebt maak je ook nog een aantal vrienden voor het leven!

Voor elke studie waar ik aan heb meegedaan ben ik medisch uitgebreid gekeurd, en het is inmiddels bijna 10 jaar geleden dat ik voor het eerst meedeed, en er zijn nog nooit blijvende effecten geconstateerd. Vaak zijn de medicijnen ook al eerder op mensen of in ieder geval apen getest. En ik denk ook altijd maar zo: er moeten toch mensen zijn die dit soort dingen doen om nieuwe medicijnen op de markt te krijgen!

Als je het alsnog tegenstaat, zou je nog kunnen overwegen om met psychologische onderzoeken mee te doen!

groeten,

Natsie

Berichten: 151

Re: Meer mensen proefpersoon?

Waarom zouden psychologische onderzoeken geen letsel kunnen toebrengen?

Berichten: 4

Re: Meer mensen proefpersoon?

Ik heb nergens gezegd dat die geen letsel toe zouden kunnen brengen.

Je hebt dan alleen niet te maken met bloed prikken etc etc, als je daar niet tegen kunt, zou dat een optie kunnen zijn.

De psychologische onderzoeken die ik heb meegemaakt waren ook niet voor langere tijd in-house, maar een dagdeel vragen beantwoorden, kijken hoe je hersenen (of andere lichaamsdelen) reageren op bepaalde prikkels en emoties etc etc...

Berichten: 151

Re: Meer mensen proefpersoon?

Ik heb nergens gezegd dat die geen letsel toe zouden kunnen brengen.


Natsie, je hebt gelijk! Zo zie je maar weer dat mensen vaak zaken op hun eigen wijze interpreteren, zoals ik...

Re: Meer mensen proefpersoon?

Ik ben er erg in geinteresseerd om proefpersoon te worden/zijn.

Weten jullie misschien nog wat site's waar ze om proefpersonen vragen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Meer mensen proefpersoon?

In de Metro (krant) staan om de zoveel tijd weer eens een uitnodiging.

Op deze site staat in ieder geval wat wetgeving omtrend menselijke medische proefkonijnen.

Dat staat allemaal in de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen (WMO). Ik raad je aan om dat eens door te lezen voordat je mee doet aan dit soort onderzoeken. (Postbus 51)

Het is een risico, het kan goed gaan, maar ook ongemakken veroorzaken. Het is eigenlijk net als zonder te kijken oversteken. Het kan enorm vaak goed gaan en dan kan je er ineens last van krijgen. Zorg in ieder geval dat je goed geinformeerd bent.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Meer mensen proefpersoon?

In de NRC staan ook vaak advertenties, zoek ergens rond de 'Personeel Gevraagd'.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!


Berichten: 2

Re: Meer mensen proefpersoon?

Hallo,

Ik ben nieuw hier, en hoop dat een van jullie me met deze vragen kan helpen:

Op wat voor'n vergoeding kan ik rekenen? Zijn er ook plekken waar je met meer risico meer vergoeding krijgt? Ik zit niet in geldproblemen, maar ik hoop op deze manier mischien iets sneller mijn droom te kunnen verwezelijken.

Zou iemand een paar sites kunnen oplijsten waar ik terecht kan?

Alvast bedankt,

Hend.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Meer mensen proefpersoon?

Voor sites kun je terug bladeren of googelen en elke week staan er advertenties in de Metro.

Je kan bijvoorbeeld denken aan een duizend euro, voor een aantal bezoeken en vervolg onderzoeken. Het is wel erg variabel, het hangt ervanaf hoeveel tijd je ermee kwijt bent en wat voor medicijn het is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 510

Re: Meer mensen proefpersoon?

Misschien interessant om dit ook even te lezen :roll:

http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/...91986/sc=04e674

En aan jou de keuze wat je belangrijker vindt.

Reageer