[wiskunde] kansrekenen totoformulier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

[wiskunde] kansrekenen totoformulier

We zijn niet gewend om heldere zaken in het huiswerkforum dagen te laten liggen. Rexxar sloot netjes aan in een topic met een (buiten zijn/haar schuld) nogal schreeuwerige titel. 't zal toch niet vanwege dát zijn dat hij/zij niet geholpen wordt?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Op een totoformulier moet je per kolom twaalf uitslagen voorspellen. Bij elke voorspelling heb je de keuze uit drie mogelijkheden:

- de thuis spelende club wint;

- de thuis spelende club verliest;

- de ploegen spelen gelijk.

Rudy heeft geen verstand van voetballen en hij vult één�olom van het totoformulier op goed geluk in.

a) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat Rudy minstens vijf van de twaalf uitslagen juist voorspelt.

Floor heeft wel verstand van voetballen en beweert dat ze van vier wedstrijden de uitslag met 100% zekerheid kan voorspellen en dat ze bij de overige wedstrijden een kans van 1/2 in plaats van 1/3 heeft op een goede voorspelling.

b) Stel dat Floor gelijk heeft. Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat Floor bij het invullen van één��om precies negen goede voorspellingen doet.

Bij tien, elf of twaalf goede voorspellingen per kolom win je een prijs. Henk vult net als Rudy het formulier op goed geluk in. Om meer kans te maken vult Henk zes kolommen met elk twaalf voorspellingen in.

c) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de kans dat hij geen prijs wint.

d) Bereken in vier decimalen nauwkeurig de verwachtingswaarde van het aantal prijzen voor henk.
ik heb de eerste 2 opdrachten gemaakt en die kwamen goed uit voor mn gevoel. respectievelijk a) 0,19 en b) 0,22

bij c loop ik de mist in. De kans op geen prijs = 1-P(10,11 of 12 goed)

voor 10 goed had ik \( 1/3 \) 10 x \( 2/3\) 2 x \(\left( \begin{array}{c} 12 \\ 10 \end{array} \right)\) . zo heb ik dit ook uitgewerkt voor 11 en voor 12.

zo had ik ook beredeneerd dat er 6! verschillende combinaties zijn, en daar gaat het fout, hoe moet ik die 6! in mijn verwerking betrekken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

Ik ben niet zo goed in kansrekenen, maar b is zeker fout. Het is nl. niet mogelijk om de uitslag van een wedstrijd met 100% zekerheid te voorspellen. Als dat zo zou zijn, dan hoefden ze niet te spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

Inderdaad geldt bij c):
\(P(X=10)=\left(\frac{1}{3}\right)^{10}\left(\frac{2}{3}\right)^{2} {12\choose 10}\)
Ik ben niet zo goed in kansrekenen, maar b is zeker fout. Het is nl. niet mogelijk om de uitslag van een wedstrijd met 100% zekerheid te voorspellen. Als dat zo zou zijn, dan hoefden ze niet te spelen.
Gegeven is dat ze vier wedstrijden met kans 1 correct voorspelt. Hoe ze dat kan, is niet relevant (wie weet heeft ze iemand omgekocht en weten alleen zij en de scheidsrechter het).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 582

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

Eerste vraag is helaas ook fout.

Vraag a
\(1-\left(\frac{2}{3}\right)^{12}-C^1_{12}\left(\frac{2}{3}\right)^{11}\left(\frac{1}{3}\right)^1-C^2_{12}\left(\frac{2}{3}\right)^{10}\left(\frac{1}{3}\right)^2-C^3_{12}\left(\frac{2}{3}\right)^9\left(\frac{1}{3}\right)^3-C^4_{12}\left(\frac{2}{3}\right)^8\left(\frac{1}{3}\right)^4\)
=0,3685.

2de vraag heb ik nog niet bekeken. Misschien straks.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

Eerste vraag is helaas ook fout.
Klopt. Ik denk dat het handig is als Rexxar even zijn berekening post van a) en b); dan kunnen we vertellen waar hij de fout in gaat.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 582

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

Ik ben niet zo goed in kansrekenen, maar b is zeker fout. Het is nl. niet mogelijk om de uitslag van een wedstrijd met 100% zekerheid te voorspellen. Als dat zo zou zijn, dan hoefden ze niet te spelen.
Het is natuurlijk maar een oefening... de vraag komt eigenlijk neer op "Bereken de kans dat Floor precies 5 wedstrijden van de overige 8 correct voorspelt, als je die 4 buiten beschouwing mag laten."

Vraag b is trouwens correct, maar er zijn 4 decimalen gevraagd... dat wordt dus 0,2188.

Misschien voor toekomstige lezers nog een mogelijke uitwerking meegeven (nu ik er toch een bedacht):
\(\frac{C_8^5}{\overline{V}^8_2}\)
. Met andere woorden: een combinatie van 5 uit 8 op een herhalingsvariatie van 8 uit 2.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

iets inzichtelijker (voor mij persoonlijk althans):
\(P(X=9)=\left(\frac{1}{2}\right)^5\left(\frac{1}{2}\right)^3 {8\choose 5}=\frac{7}{32}\approx 0.2188\)
5 maal correct met kans 1/2

3 maal incorrect met kans 1/2

'8 kies 5' manieren om dit te realiseren
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

hierbij mijn antwoorden op a en b

a) \( 1/3 \) 5 x \( 2/3 \) 7 \(\left( \begin{array}{c} 12 \\ 5 \end{array} \right)\) = 0,19

b) \( 1 \) 4 x \( 1/2 \) 5 x \( 1/2 \) 3 \(\left( \begin{array}{c} 8 \\ 5 \end{array} \right)\) = 0,22

en opgave c heb ik nu door. bedankt daarvoor =)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

Rexxar schreef:hierbij mijn antwoorden op a en b

a) \( 1/3 \) 5 x \( 2/3 \) 7 \(\left( \begin{array}{c} 12 \\ 5 \end{array} \right)\) = 0,19
Heb je Burgie's antwoord gezien?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

Heb je Burgie's antwoord gezien?
ja die heb ik gezien maar daar snap ik niks van. ik heb dat niet gehad dus snap ik niet waar al die tekens voor staan en hoe hij dat doet.

ik zou mijn antwoorden posten zodat de rest kon zien/uitleggen waar ik de fout in ben gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

Rexxar schreef:ja die heb ik gezien maar daar snap ik niks van. ik heb dat niet gehad dus snap ik niet waar al die tekens voor staan en hoe hij dat doet.

ik zou mijn antwoorden posten zodat de rest kon zien/uitleggen waar ik de fout in ben gegaan.
Bedoel je deze tekens?
\(\frac{C_8^5}{\overline{V}^8_2}\)
In het algemeen geldt:
\(C_m^n\)
=
\(\frac{m!}{n! * (m-n)!}\)
met m>=n (faculteiten ken je wel? zoniet, m!=m*(m-1)*(m-2)*(m-3)*...*2*1)

En :
\(\overline{V}^n_k\)
= nk (het kan ook omgekeerd zijn, dus kn, te lang geleden :s )
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

ja die heb ik gezien maar daar snap ik niks van. ik heb dat niet gehad dus snap ik niet waar al die tekens voor staan en hoe hij dat doet.
Misschien is dit iets duidelijker:
\( P(X \geq 5) = 1- P(X \leq 4) = 1-binomcdf(12,1/3,4) =0.3685 \)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: [wiskunde] kansrekenen totoformulier

dirkwb schreef:Misschien is dit iets duidelijker:
\( P(X \geq 5) = 1- P(X \leq 4) = 1-binomcdf(12,1/3,4) =0.3685 \)
ik snap wat de binomcdf is en hoe je deze gebruikt, ik weet alleen niet meer waarom je hier ook weer een binomcdf moet toepassen.

Reageer