[biologie] Onderwerp profielwerkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[biologie] Onderwerp profielwerkstuk

Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk zoek ik nog een onderwerp. Ik had een onderwerp, maar dat kan helaas niet doorgaan, maar nu heb ik dus even geen ideeën. Heeft één van jullie misschien nog een idee voor een profielwerkstuk betreffende biologie12. Ik kan nog van vak wisselen, dus mochten jullie een spetterend idee hebben voor een ander vak, dan mag dat ook.

Alvast bedankt :D

Berichten: 771

Re: [biologie] Onderwerp profielwerkstuk

ik heb als belg geen flauw idee wat biologie12 inhoudt, maar ik zal enkele ideetjes posten

-genetica (fruitvliegjes of dergelijke)

-evolutietheorieën

-werking van een bepaald orgaan

-biodiversiteit

misschien brengen deze items je verder op ideeën

Hoe lang moet dat zijn? Moet je iets praktisch er rond doen, of is het alleen een tekst?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [biologie] Onderwerp profielwerkstuk

Heeft één van jullie misschien nog een idee voor een profielwerkstuk betreffende biologie12.
Mijn dochter heeft een hele leuke gemaakt over de voors en tegens van biologische bestrijding van ziekten en plagen in de land- en tuinbouw. Op sites van toeleveranciers (Biobest, Koppert, etc) vind je bergen nuttige en toegankelijke informatie om mee te beginnen en om er een onderdeeltje voor diepgaander onderzoek uit te plukken. Vooral als er wat glas(groente)tuinbouw zit in de buurt van waar je woont kun je er nog makkelijk een interessant praktisch deel aan plakken ook. (Vooropgesteld dat je een welwillende tuinder vindt, maar die kans is groot).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] Onderwerp profielwerkstuk

Je zou iets met een genetisch onderzoek kunnen doen van een populatie aan dieren. Zie je een bepaald iets terug families en wat is de kans erop? Je zou DNA misschien kunnen isoleren en kijken of je familie terug kan herkennen. JE zou het experiment van Miller kunnen doen, waar de aarde gesimuleerd wordt zoals die was miljarden jaren geleden en kijk of je aminozuren terug kan vinden. Je zou een milieu onderzoek in je omgeving kunnen doen. Planten en dieren zijn hele goede markers of de kwaliteit van het oppervlakte water goed is of niet (was mijn eigen profielwerkstuk). Dan kan je chemisch kijken (PH, zuurstofgehalte, metalen, ionen enz.), en dat vergelijken met de planten en dieren in de omgeving. Je moet toch twee vakken combineren (althans dat was bij mij zo, in het eerste jaar van de tweede fase). Je zou ook wiskunde en biologie kunnen combineren en gaan onderzoeken hoe groeimodellen werken en of je wiskundig iets kan zeggen over de absurde groei aan zwijnen in de Veluwe (misschien iets te maken met de jacht die daar gestopt is). Je zou kunnen onderzoeken of volle maan invloed heeft op mensen of dieren tijdens een experiment? Je zou met insecten eens kunnen kijken of je zelf evolutie verschillen kan veroorzaken, door de temperatuur van de omgeving waar die beesten inzitten steeds een beetje te verlagen, net zolang tot je insecten hebt die beter tegen de kou kunnen. Je zou kunnen kijken of kleur licht invloed heeft op hoe goed planten groeien (stop ze onder verschillnde kleuren, rood, blauw, wit, en probeer ook eens UV en IR). Je zou eens kunnen kijken wat de mensen nu proberen te doen aan CO2 uitstoot en wat de oplossingen zouden kunnen zijn. In Amerika is er een universiteit bezig om fotosynthese van een plant na te kunnen doen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer