energiesoorten: zwaartekracht en licht?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

energiesoorten: zwaartekracht en licht?

Zijn alle energiesoorten op beweging gebaseerd, zoals warmte, kinetische energie, enz? Of licht het bij zwaartekracht en licht anders?

Zwaartekracht heeft een snelheid heb ik wel eens gelezen, en moet dus actief uitgezonden worden door de massa waarvandaan het werkt. Maar als zwaartekracht ook op bewegende massa is gebaseerd, kan hij toch alleen andere massa wegduwen (door ertegenaan te botsen), niet naar zich toe trekken?

Ik weet niet goed hoe ik het moet formuleren, want ik snap het verband tussen de verschillende factoren niet. Dit gesprek heb ik op een ander forum, daar staat duidelijker wat m'n vragen zijn. http://forum.scholieren.com/showthread.php...threadid=713838

Ik ben nieuw op het forum, dus sorry als dit niet helemaal de bedoeling is :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

Zwaartekracht heeft een snelheid heb ik wel eens gelezen, en moet dus actief uitgezonden worden door de massa waarvandaan het werkt. Maar als zwaartekracht ook op bewegende massa is gebaseerd, kan hij toch alleen andere massa wegduwen (door ertegenaan te botsen), niet naar zich toe trekken?


Als jij erachter komt hoe het werkt zul je er hoogstwaarschijnlijk een nobelprijs voor ontvangen...

Hoe zwaartekracht precies werkt is nog niet bekend..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

en dan te bedenken dat er ook nog een 'anti-zwaartekracht' bestaat.

:shock: *zucht* :?:
"Meep meep meep." Beaker

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

Enigszins andere vraag dan.. wat is er wel bekend over de verschillende soorten energie en energie-overdracht? Ik heb op google gezocht maar daar kan ik niks overzichtelijks vinden :shock:

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

en dan te bedenken dat er ook nog een 'anti-zwaartekracht' bestaat.


Hier heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij is dit een kwakkel.

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

Anti-zwaartekracht heb ik ook wel es van gehoord idd, is ook bewezen te bestaan volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

als ik mij niet vergis spreekt ook hawking ervan.

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

Anti-zwaartekracht is zeker niet bewezen te bestaan, er is namelijk nog niet eens een goed passende theorie voor gravitatie.

Einstein heeft een mooie algemene relativiteits theorie gemaakt die (tot nu toe) perfect overeen komt met experimenten, maar als ik zeg perfect, dan bedoel ik ook echt perfect. Hoe dit precies werk weet ik niet (is ook nog veel te moeilijk...) maar het komt er op neer dat het geen kracht is maar dat de ruimte-tijd buigt (probeer het niet voor te stellen het is vooral mathematisch).

Daarnaast hebben we nog een quantum theorie die zegt dat alle krachten door deeltjes worden overgedragen (deze theorie zegt nog veel meer maar dat doet er even niet toe), ook deze theorie klopt perfect met experimenten.

Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat er geen theorie bestaat om deze quantum- en relativiteits theorie met elkaar te laten rijmen :shock:

Dit is nog een van de grootste fisische problemen!

en als dat er al niet eens is, hoe weet je dan dat je anti-zwaartekracht hebt....

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

de anti-zwaartekracht is ingevoerd om de hoeveelheid donkere materie in het heelal te verklaren.

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

Anti-zwaartekracht heb ik ook wel es van gehoord idd, is ook bewezen te bestaan volgens mij.
elk deeltje heeft toch ook een anti-deeltje

dus een gravaton heeft ook een anti-gravaton lijkt mij? maar ik kan het fout hebben hoor :shock:

Berichten: 200

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

Hoe zwaartekracht precies werkt is nog niet bekend
Zwaartekracht werkt klassiek gezien zo: F = Gm1m2/r^2 (Newton). Op onze schaal en bij de mechanica van de meeste planeten werkt deze formule goed. Op subatomaire schaal is deze formule niet bruikbaar.
en dan te bedenken dat er ook nog een 'anti-zwaartekracht' bestaat.
Wat betreft anti-zwaartekracht, ik ken het niet. Wat ik wel weet is dat het graviton een virtueel deeltje is (en voor zover ik weet nog niet experimenteel aangetoond). Je moet het absoluut niet zien als een deeltje met massa dat van bijv. van de zon komt en tegen de aarde botst. Je kan zwaartekracht misschien beter zien als een soort straling. Net als licht kan je voor de zwaartekrachtsstraling ook een deeltje toekennen. Wel bewezen is, dat die "zwaartekrachtstraling" (in hoeverre het bestaat) zich voortplant met de lichtsnelheid.
dus een gravaton heeft ook een anti-gravaton lijkt mij? maar ik kan het fout hebben hoor
Nog even over het graviton: In de theorie valt het deeltje onder de ijkbosonen. Een eigenschap van ijkbosonen is dat ze geen anti-deeltje hebben. Ze zijn hun eigen anti-deeltje. Antizwaartekracht zal dus niet veroorzaakt worden door anti-gravitonen. Eerder door anti-massa, maar dat is nog nooit gevonden. Ook die donkere materie is waarschijnlijk gewone massa, maar het geeft geen licht.

Re: energiesoorten: zwaartekracht en licht?

antizwaartekracht: Door zwaartekracht moet na de bigbang normaalde heelaluitzetting vertragen en nadien omkeren (terug inkrimpen dus)

In 1999(dacht ik) heeft men door observaties vastgesteld dat het heelal steeds sneller uitzet?!?!?

Misschien bestaat er idd donkere materie die alles (ook zichzelf) afstoot.

Is de zwaartekracht tss 2 voorwerpen groter dan de antikracht van de donkere materie tussen deze voorwerpen dan bewegen zij naar mekaar(vb in een sterrenstelsel) Is dit niet, dan worden zij uiteen gedreven(vb tussen sterrenstelsels). 't Zal natuurlijk niet gemakkelijk zijn om zo wat donkere materie te vangen.

Krijg ik nu een nobelprijs?

Reageer