Propere energie

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 79

Re: Propere energie

Benm schreef:Leuk plaatje, met stipjes op landen waar vast heel veel investeerders voor staan te trappelen (ahum)... iran, irak, libie, sudan, ehtiopie... wat dat betreft zijn wel met olie beter af, dat kun je nog even opslaan en als het moet elders betreffen. Zeg zelf, een plan dat de immediate-off-powerswitch voor heel europa in handen legt van een woenstijndictatuur klinkt niet heel erg realistisch, of wel?

Wat dat betreft kun je net zo goed je kaarten zetten op kernfusie - duurt waarschijnlijk net zo lang om te realiseren, maar is in ieder geval nog bruikbaar als het er daadwerkelijk van komt.
Allereerst ging het me erom, gerelateerd aan dit topic, dat er plannen bestaan om met behulp van zonne-energie elektriciteit op te wekken in landen rond de middelandse ze. Dit doet uiteraard niets af aan de politieke en economische problemen die ik in mijn vorige post al noemde. Aan de andere kant, (westerse) landen zijn nu of in de toekomst steeds meer afhankelijk van olie uit de landen die jij noemt en dat is zeker ook niet ideaal (gezien de off-powerswitch). Aan de andere kant zijn ze economisch ook afhankelijk van hun klanten (in het westen). Dus? Oplossing dient gezocht te worden.

Vergeet overigens niet dat de rest van het plaatje aangeeft hoe binnen Europa ook energie opgewekt kan/moet worden. Toch geef ik toe dat het betrekken van Noord-Afrikaanse landen bij een dergelijk (giga)project moeilijk is om over de landen in het middenoosten nog maar niet te spreken. Het moet vanuit Europa immers ook te handhaven zijn.

Reageer