Maken van eigen laser?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 119

Maken van eigen laser?

Hallo,

Ik heb hier een vraag waarvan ik denk dat hij niet vaak voorkomt, maar dit leek me toch het meest geschikte forum om hem te plaatsen.

Ik zit namelijk met het volgende: ik wil graag voor school (techniek) een laser maken. Mijn leraar vindt dit een erg leuk idee, al gaf hij zelf eerlijk toe dat hij van dit gebied weinig af weet. Zo ben ik dus hier beland.

Ik heb een cd-brander die ik nog had liggen uit elkaar gepeuterd en daar drie onderdeeltjes (zie de foto's) gevonden: aangezien ik zelf ook nieuw ben op dit gebied weet ik niet wat wat is. Ik ben dus op zoek naar welke van de drie de diode is. De meest rechtse op de foto is hol, dus dat zal de diode vast niet zijn. Is dit een soort versterker?

Ik heb zelf natuurlijk al een beetje rondgezocht op het internet, en heb de volgende links gevonden:

Van dioden:

http://www.laser66.com/html/diode%20big.jpg

http://www.instructables.com/files/deriv/F...1LSZ.MEDIUM.jpg

en een tutorial (waar ik weinig uit op kan maken):

http://www.metacafe.com/watch/756433/laser_flashlight_hack/

Wel vond ik bij de tutorial het plaatje handig waar hij laat zien dat je positief, negatief en niet gebruikt hebt. Slaat dit erop dat de diode ook drie draadjes heeft? de twee linker onderdeeltjes op de foto hebben aan de achterkant drie kleine ijzerdraadjes lopen.

Als ik weet welke de diode is wil ik hem natuurlijk ook graag in elkaar zetten (kan je het gewoon in een standaard zaklamp instaleren, hoe bevestig ik het dan enz. enz.), hierover ontvang ik ook graag reacties. Hier de fotos die ik thuis heb gemaakt:

[attachment=2416:Afbeeldi...666kopie.jpg]

Alle comments, tips en tuts zijn welkom!

MVG, Spanx3
Bijlagen
Afbeelding_14456666kopie.jpg
Afbeelding_14456666kopie.jpg (36.75 KiB) 3101 keer bekeken
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Maken van eigen laser?

Edit:

Vandaag heb ik grote vooruitgang geboekt!

ik ben er door veel prutswerk achter gekomen dat de meeste linkse op de foto's de diode is.

alleen viel het resultaat me wel zwaar tegen. Een zwak rood lichtje scheen voorzichtig op de vloer.

Er zijn twee oorzaken die ik daarvoor kan bedenken:

-de 2 AA batterijen zijn te zwak/bijna leeg

-de lens (helemaal rechts) past erop. Versterkt deze? (nog niet geprobeerd)

Misschien is het wel een combinatie van.

In ieder geval ben ik al erg blij met wat ik net bereikt heb.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Maken van eigen laser?

Ik ben niet heel erg bekend op dit gebied, maar google help goed mee. De laser (of eigenlijk IR-diode) uit een CD speler is niet geschikt om een laser te maken zoals jij dat wilt. De golflengte zit namelijk in het infrarood gebied, waardoor je de laser niet kunt zien. Een laser die je wel kunt zien is die uit een DVD-RW brander.

Als je een beetje engels kan, is dit wel aardig:

http://www.lasercommunity.com/viewtopic.php?t=8686

http://www.felesmagus.com/pages/lasers-howto.html

Ik wil wel even opmerking dat dit soort lasers niet onschadelijk voor je ogen zijn. Door recht in de laser te kijken kun je tijdelijk of blijvend blind worden. Gebruik bij voorkeur dus een laserbril en/of plaats de laser in een vaste opstelling, zodat deze niet per ongeluk in je ogen kan schijnen. Je hebt tenslotten maar 1 paar ogen die je kunt verknoeien.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Maken van eigen laser?

Bedankt voor je reactie.

Alleen citeer ik dit op Wikipedia:

Diodelasers hebben een halfgeleider als medium en worden gepompt met een elektrische stroom. Diodelasers zijn vergelijkbaar met LEDs, met het verschil dat een diodelaser een trilholte heeft. Diodelasers zijn vaak erg klein, dat wil zeggen ongeveer een millimeter, bedrading niet inbegrepen.

De golflengtes variëren van 405nm (blauw-UV) tot 950 nm en langer (infrarood). Ze zijn CW (continuous wave) of gepulst, met lage tot middelhoge vermogens en ze worden gebruikt in: CD/DVD, communicatietechniek, alarmsytemen, meettechniek, presentatie, als pomplasers voor vastestoflasers (zogenaamde DPSS-lasers). Veel verschillende golflengtes en vermogens mogelijk, showtoepassingen, laserpointersen in kleine lasershows


Hierbij gaat het mij vooral om het stukje ''kleine lasershows'' en showtoepassingen. Dit gaat toch over lasers uit cd-branders?

En wat is het verschil dan precies tussen een DVD-RW brander en een cd brander? ik heb namelijk de diode uit een cd brander.

En ik heb de laser wel degelijk gezien: weliswaar vaag, maar rood en absoluut zichtbaar. Maar er staat in het stukje van Wikipedia dan ook dat hij vergelijkbaar is met een LED'je.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Maken van eigen laser?

DVD lasers hebben een lagere golflengte (data wordt dichter bij elkaar geschreven), waardoor deze beter zichtbaar is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Maken van eigen laser?

Owkee,

stap 1 is al geopperd: DOE EEN LASERBRIL OP

stap 2: in een CD-brander zit een infrarood laser. Deze zal waarschijnlijk iets van (gokje) 780nm golflengte licht uitzenden. Het oog is _niet_ "blind" voor deze golflengte, alleen heel erg ongevoelig. Als je dus een zwak donkerrood schijnsel ziet, bedenk dan dat je zeker boven de 100mW licht hebt. Da's zeker gevaarlijk voor je ogen en juist omdat je het wel ziet, maar heel zwakjes, denk je dat het niet zo heel fel licht is. Echter het tegendeel is waar.

DVD's maken inderdaad gebruik van een rode laser, dus da's veel makkelijker om te gebruiken.

Maar wat nog veel makkelijker is (en een stukje veiliger)

ga naar de Action (of een andere goedkope winkel), koop daar zo'n super goedkoop waterpasje met laser-uitlijning. Deze lasers geven veel meer licht dan de gewone laserpointers, er zit al een lensje in, en je hoeft niet moeilijk te doen met het derde pinnetje (die vaak gebruikt wordt om meet-apparatuur op aan te sluiten).

Aan deze lasers zitten namelijk al draadjes gesoldeerd en een weerstandje. Batterijen aansluiten en klaar ben je. Super simpel, en veiliger dan waar je nu mee bezig bent en eigenlijk hetzelfde principe; laser ergens uitslopen en aansluiten. ter indicatie: deze lasertjes werken meestal op een spanning ergens tegen de 3-4.5V

Echt je eigen laser maken was je toch al niet van plan (je haalde immers de laser uit een CD-brander), dus ik zou je aanraden om zoiets te doen als ik hierboven opper.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Maken van eigen laser?

[offtopic]Gebruik a.u.b. geen woorden als "Help" in je onderwerp. Iedereen die een vraag stelt zoekt namelijk hulp, het is een overbodige toevoeging aan het onderwerp waarmee extra aandacht op wordt geeist, terwijl iedereen evenveel recht op aandacht heeft. Zie ook de regels voor een toelichting.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Maken van eigen laser?

Ok, maar ik heb het al opgegeven omdat het zo gevaarlijk is. Dat je p.o. in iemands oog schijnt is zo gebeurt.

En als je hem toch amper ziet, wat is de lol er dan van?

Van mij mag hij op slot.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 12.262

Re: Maken van eigen laser?

Met die diodes uit CD branders zou ik ook maar stoppen, die zijn gevaarlijker dan de lol ervan waard is. Met de diodes uit DVD branders zijn wel spectaculaire resultaten te behalen, maar ook niet zonder gevaar.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Maken van eigen laser?

Ja maar ik heb zo een twee drie even geen dvd-speler die ik uit elkaar kan halen :D
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Maken van eigen laser?

Daarom zeg ik: koop voor 2 euro een waterpas met laser erin. qua laser is het niet slechter en qua techniek vergelijkbaar met de DVD/CD speler (althans, wat jij er mee wil doen)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Maken van eigen laser?

na dat ben ik niet met je eens. Een laser van een waterpas is gemiddeld 1 à 2 mw met ongeveer een golflengte van 670 max.

Dat kan ik net zo goed zo'n goedkoop onding van de zwarte markt kopen.
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Maken van eigen laser?

Niet om het een of ander, maar wat wil je er dan mee? Veel meer power dan een paar mW is best gevaarlijk hoor. Het is niet voor niets dat laserpointers in Nederland maximaal 1mW mogen uitzenden.

Als het je om de techniek gaat (wat ik uit je eerste post begreep) dan is een rode laser uit een waterpas prima te doen (die van mij heeft, zo op het oog, een power van 4 of 5mW, niet gemeten)

Als het je om de power gaat, dingen kapot schieten enzo, dan is een laser uit een CD brander ook prima te doen, maar pas op je ogen! (ik weet het, ik zeg het de hele tijd, maar je hebt er maar twee en een gezegde in veel optische laboratoria is: "Don't look into a laser with your remaining good eye") Deze kun je zichtbaar maken met behulp van een webcam of een digitale camera; deze zien namelijk gewoon nabij-infrarood licht (kleur op je scherm wordt dan grijs of donkerpaars)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 12.262

Re: Maken van eigen laser?

Als het je om de power gaat, dingen kapot schieten enzo, dan is een laser uit een CD brander ook prima te doen, maar pas op je ogen!
Wat wel aardig is, zijn proefjes als een ballon laten klappen van een afstandje, of een lucifer of sigaret onsteken met de laser. Dat soort dingen zijn alleen haalbaar met wat meer vermogen, het soort uit snelle dvd branders voldoet.
Het is niet voor niets dat laserpointers in Nederland maximaal 1mW mogen uitzenden.
Is het 1 of 5? Maakt ook niet zoveel uit, ik denk dat die regelgeving er vooral is omdat ze door kinderen als speelgoed gebruikt worden... en kinderen zijn achterlijk genoeg om de pupilreflex te testen met een laserpointer als stimulus - iets dat met 200 mW precies 2x gaat, nl het linker- en het rechteroog.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Maken van eigen laser?

Tsja, die ballonfilmpjes heb ik ook wel gezien, zijn erg grappig. Ze gebruiken daar volgens mij een 100mW groene laserpointer. Maar wat eigenlijk nog veel flauwer is, is dat ze een zwarte ballon gebruiken. Anders neemt de ballon niet genoeg van de energie op en knapt 'ie niet.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer