depositie ijzer via electrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

depositie ijzer via electrolyse

Ik wil graag ijzer laten neerslaan op wolfraam. Als ik dit dmv electrolyse doe met een oplossing van ijzer-acetylacetonaat in demi water, werkt dit dan? Of maak ik alleen maar H2 en O2 gas aangezien H+ een hoger standaard electrode potentiaal heeft dan Fe+?

dank en groet

Olivier

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: depositie ijzer via electrolyse

Hangt natuurlijk mede af van de concentratie en of het om Fe2+ of Fe3+ gaat.

Berichten: 2

Re: depositie ijzer via electrolyse

Fe in FeAcac is volgens mij Fe 3+. Concentratie is vrij te kiezen maar bij voorkeur zo laag mogelijk.

Re: depositie ijzer via electrolyse

Het kathodisch neerslaan van ijzer op een ander metaal uit een waterige oplossing gaat heel moeilijk. Veel moeilijker dan bijvoorbeeld nikkel, cobalt of koper. Het probleem zit niet in de normaalpotentiaal maar in de kristallisatiekinetiek aan de kathode. Bij de andere drie metalen kan een regelmatige, goed hechtende laag gevormd worden. Bij ijzer lukt dat niet

zomaar. Dat komt door de kristallisatie van ijzer in de bcc vorm (body

cubic centered) en dat is niet de dichtste bolstapeling. Nikkel en koper zijn

fcc ( face centered cubic)) en cobalt is hcp (hexagonal close packed) Dat zijn beide dichtste bolstapelingen.

De kristallisatie van ijzer wordt daarbij sterk verstoord door atomaire waterstof die ook in het kristalrooster wil kruipen. Bij die andere metalen heb je dat niet in die mate dat je er last van hebt.

Er zijn wel electrolieten ontwikkeld om ijzer neer te slaan maar die zijn heel

kwetsbaar. Je moet oxydatie van ferro tot ferri zien te verhinderen aan de anode en door de opgeloste O2. H. Zeilmaker

Reageer