2 elektronen in beweging...

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 311

2 elektronen in beweging...

Hoi!

Graag had ik een vraagje gesteld over iets wat een van m'n proffen ons ooit snel aangeleerd heeft.

Hij beweerde:

">2 gelijke ladingen stoten elkaar af.

> 2 gelijke ladingen die naast elkaar bewegen, stoten elkaar iets minder af omwille van het opgewekte magnetisch veld.

> Vergelijk dit met 2 geleiders waarvan de stroom in dezelfde richting en zin loopt...deze trekken elkaar aan omwille van de lopende elektronen.

Klopt dit??

Volgens mij druist dit in tegen het relativiteitsprincipe... 2 ladingen in beweging...maar tegenover elkaar in rust, zouden elkaar omwille van die 'absolute' beweging beïnvloeden.

Indien dit niet klopt...

Wat is dan de verklaring dat 2 geleiders waarvan de stroom in dezelfde richting en zin loopt elkaar aantrekken?

Zitten de stilstaande positieve kernen in het spel?

Ik ben erg nieuwsgierig voor jullie reactie....

Alvast bedankt,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: 2 elektronen in beweging...

2 gelijke ladingen die naast elkaar bewegen, stoten elkaar iets minder af omwille van het opgewekte magnetisch veld.
Deze bewering klopt niet. Voor een bewegende lading geldt namelijk niet dat het elektrische veld zich als een 1/r2 veld gedraagd. Hierdoor is de elektrische kracht die de ladingen op elkaar uitoefenen groter als ze parallel aan elkaar bewegen, en heft precies het effect van het magnetische veld op zodat de totaalkracht altijd hetzelfde blijft.

Berichten: 311

Re: 2 elektronen in beweging...

Hè? Echt waar?!

Bedankt voor je antwoord, maar...ik geloof je niet..

Indien bij deze situatie de kracht bekomen door het opgewekte magnetisch veld altijd precies gelijk en tegengesteld is aan de kracht bekomen door het 'verhoogde' elektrisch veld, hoe heeft men dan jouw stelling kunnen aantonen?

Het kan zijn dat, ook al weet je het antwoord op deze vraag niet precies, je gelijk hebt.

Maar niemand heeft ooit over dit effect gepraat. Is dit jouw theorie?

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: 2 elektronen in beweging...

Ok, stel je 2 dunne staven voor van 1 m lang met elk een positieve lading q. De staven bevinden zich parallel aan elkaar op een afstand d (d << 1 m) , en bewegen beide met een snelheid v in hun lengterichting (in dezelfde richting). De 2 puntladingen waar jij het over hebt, vervang ik dus als het ware door twee lijnladingen om het rekenen makkelijker te maken. Met relativiteit moet rekening worden gehouden.

De kracht door het elektrische veld die de ene op de andere staaf uitoefend:

FE = -q2 :P c2 :D 2/(2 :P d)

De kracht door het magnetische veld die de ene op de andere staaf uitoefend:

FB = q2 ;) v2 :P 2/(2 ;) d)

De som van deze twee vergelijkingen levert:

F = -q2 :D /(2 :-k d)

Hierin zit geen v meer, dus is de kracht onafhankelijk van de snelheid van de staven.

Je kunt dit alles ook uitrekenen voor twee puntladingen, en daar volgt ook weer uit dat de totaalkracht onafhankelijk is van de snelheid, alleen is het rekenen met een lijnlading zoals hierboven net iets makkelijker.

Berichten: 311

Re: 2 elektronen in beweging...

Ik sta verstomd!! :D

Bedoel je met "c" de lichtsnelheid?

Waar precies staat de snelheid van de staaf in de eerste vergelijking?

Waar kan men hierover meer lezen? Heb je een bepaald boek, website of zoektip?

Graag zou'k me hierin verdiepen...

Erg bedankt!!

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: 2 elektronen in beweging...

Waar precies staat de snelheid van de staaf in de eerste vergelijking?
:P is een functie van v volgens:

:D = 1/ :P (c2 - v2)

En c is de lichtsnelheid.
Heb je een bepaald boek, website of zoektip?
Mijn bron is een oud werkstuk van mezelf dat ik voor mijn opleiding moest maken. De bronnen die ik destijds voor mijn werkstuk gebruikt heb zijn mij onbekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: 2 elektronen in beweging...

De bronnen die ik destijds voor mijn werkstuk gebruikt heb zijn mij onbekend.
Als het goed is staan die in je werkstuk vernoemd :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: 2 elektronen in beweging...

Inderdaad Phys, nu ik heb wel een bron. Maar dat is dan weer een dictaat van school, waar niet de kant en klare vergelijkingen in staan die ik hierboven gebruik.

Berichten: 311

Re: 2 elektronen in beweging...

Dankjewel!

Hm....een nieuw fenomeen zo mysterieus en onbereikbaar...

Veel interessante dan de bloeiende deeltjesfysica.

Ik kan wel 100 vragen stellen.....

Waarvan eentje luidt;

Wat is de aanvaarde of jouw verklaring over het feit dat een bewegende lading zijn 1/r²-eigenschap verliest?

Een beredeneerde gok...: het doppler-effect maar drukgolven vervangen door fotonen uitgezonden door de lading.

Is er echt geen tak in de fysica die zich hiermee bezighoudt?

Dankjewel!

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 308

Re: 2 elektronen in beweging...

Dit is het onderwerp van het klassieke electromagnetisme; zie b.v. http://www.plasma.uu.se/CED/

Zie pagina 41 "retarded potentials". Een EM golf breidt zich met snelheid c uit, en alleen een stilstaande lading heeft een 1/r potentiaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: 2 elektronen in beweging...

Wat is de aanvaarde of jouw verklaring over het feit dat een bewegende lading zijn 1/r²-eigenschap verliest?
Lorentzcontractie

Berichten: 311

Re: 2 elektronen in beweging...

Erg bedankt voor het verassende en complete antwoord!

Nu ga ik me grondig bijboeken...

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Reageer