[wiskunde]Continuiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

[wiskunde]Continuiteit

Normaal gezien heb ik hier geen moeite mee maar na een lange vakantie zit alles blijkbaar een stuk dieper dan ik dacht.

Ik moet bewijzen dat de functie 1-(wortel3)x² continu is dus derdemachtswortel van x².

Het is logisch dat deze functie continu is (moet alleen maar bewijzen tussen [-1,1]) maar ik weet niet meer hoe ik het moet bewijzen.

Ik dacht eerst te werken met het feit dat de algebraische hoofdbewerkingen continuiteit behouden maar ik weet niet he ik di 3emachtswortel er dan in moet verwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde]Continuiteit

ACMilan schreef:Normaal gezien heb ik hier geen moeite mee maar na een lange vakantie zit alles blijkbaar een stuk dieper dan ik dacht.

Ik moet bewijzen dat de functie 1-(wortel3)x² continu is dus derdemachtswortel van x².

Het is logisch dat deze functie continu is (moet alleen maar bewijzen tussen [-1,1]) maar ik weet niet meer hoe ik het moet bewijzen.

Ik dacht eerst te werken met het feit dat de algebraische hoofdbewerkingen continuiteit behouden maar ik weet niet he ik di 3emachtswortel er dan in moet verwerken.
Je kan dit op 2 manieren aanpakken:

1) je gebruikt dat afleidbare functies, continu zijn (dus toon aan: de afgeleide bestaat op het hele interval)

2) je gebruikt de epsilon-delta definitie (
\(\forall \epsilon > 0, \exists \delta > 0: \forall x \in I: |x-a|< \delta \Rightarrow |f(x)-f(a)|< \epsilon \)
, dus nu kies je een a tss -1 en 1, x willekeurig en je maakt een goede afschatting)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]Continuiteit

Ik dacht eerst te werken met het feit dat de algebraische hoofdbewerkingen continuiteit behouden maar ik weet niet he ik di 3emachtswortel er dan in moet verwerken.
Dit is prima en als je uit mag gaan van de continuïteit van f(x) = x^(1/3), dan ben je zelfs "klaar" met deze methode: een samenstelling van continue functies is immers continu. Eventueel bewijs je afzonderlijk de continuïteit van f(x) = x^(1/3), om dan met het eerder gegeven argument de continuïteit van 1-(x²)^(1/3) aan te tonen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde]Continuiteit

Het enige 'moeilijke' punt is x=0.

Toon dus aan:
\(\lim_{x\uparrow 0}(1-\sqrt[3]{x^2})=\lim_{x \downarrow 0}(1-\sqrt[3]{x^2})\)


(Overbodige)Vraag: werken jullie (ook) met limieten

Reageer