lichtspectrum

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

lichtspectrum

licht is onderverdeeld in 'n spectrum, kan iemand mij vertellen of het gehele spectrum zich ook met dezelfde snelheid verplaatst, of zitten er verschillen in, b.v. dat infrarood of ultraviolet net iets sneller of langzamer is. mede omdat ze aan het einde of begin van het spectrum zitten, of maakt dat niet uit. :shock:

Berichten: 683

Re: lichtspectrum

Het gehele elektromagnetische spectrum beweegt zich met dezelfde snelheid door vacuüm.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: lichtspectrum

Echter, in een medium (glas, water, lucht, ....) bewegen alle kleuren met verschillende snelheden. Dit effect is overigens (meestal) erg klein.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 12

Re: lichtspectrum

dus in de ruimte gaat het spectrum met dezelfde snelheid. crap. maargoed, in b.v. lucht is er een minimaal verschil in snelheid tussen de verschillende kleuren. nu, mijn eigenlijke vraag waar ik mee zat. stel je vliegt net zo snel als de kleur blauw, wat zal je dan om je heen zien? of nog leuker, infrarood? :shock:

Berichten: 1.404

Re: lichtspectrum

stel je vliegt net zo snel als de kleur blauw, wat zal je dan om je heen zien


Bij snelheid moet je steeds vermelden ten opzichte van wat je die snelheid hebt. Ik neem aan dat je hier bedoeld als je mee reist met het blauwe licht. Verder is het voor deeltjes met massa onmogelijk om de lichtsnelheid te bereiken en dus mee te reisen met de blauwe lichtstraal.

Stel dat je wel massaloos zou zijn en de lichtsnelheid zou bereiken. Opdat moment zou je niets zien, want voor het licht (en ook voor jou massaloze waarnemer) vallen moment van vertrek en moment van aankomst op het zelfde ogenblik. Ondanks het licht er in ons referentiekader (de aarde) er soms miljoenen jaren over doet om tot bij ons te komen, in het referentiekader van het licht is het licht hier onmiddelijk.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer