Overeenkomsten mensen in west europa

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Overeenkomsten mensen in west europa

Ik vroeg me af of er dezelfde overeenkomsten bestaan tussen mensen die in west europa wonen. Kun je bv konkreet dezelfde psychologisch testen gebruiken, metingen doen over werkattitude, leidinggevende capaciteiten, collegialiteit en meer.

Kun je een deen die in nederland werkt -of andersom- met dezelfde testen benaderen? Zijn die uitslagen betrouwbaar?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Overeenkomsten mensen in west europa

Vermoedelijk zijn de verschillen tussen de Denen onderling veel groter is dan de verschillen tussen de totale bevolking van Denemarken en Nederland. Ik denk dat de persoon in kwestie observeren nog altijd de beste test is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Overeenkomsten mensen in west europa

Vermoedelijk zijn de verschillen tussen de Denen onderling veel groter


Voor mij is 'vermoedelijk' verwarrend, ik heb nu het idee dat je ook andere groep mensen, fransen of zo, kunt plaatsen. Kun je wat meer uitleg geven waarom dan vermoedelijk mbt denen
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Overeenkomsten mensen in west europa

Ligt heel erg aan de test in kwestie lijkt me. Als de test uitgaat van een bepaalde cultuur, dan is het verschil tussen Denemarken en Nederland zeker niet verwaarloosbaar. Is het echter een pure profilering van een bepaald type mens (bijvoorbeeld de Belbin-test) dan is het veel generieker bruikbaar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Overeenkomsten mensen in west europa

Het zal denk ik van de specifieke test afhangen. Subtiele verschillen in connotatie van woorden kunnen een uitslag al beïnvloeden. Wat ik dus zeker niet zou doen is een Nederlandse test nemen en die zelf vertalen. Je gaat dan beter op zoek naar tests die in het Deens zijn vertaald. Die zijn dan vaak ofwel specifiek gevalideerd voor gebruik in Denemarken, of er zijn o.b.v. onderzoek voldoende redenen om aan te nemen dat de test valide is voor Denemarken.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Overeenkomsten mensen in west europa

Het gaat mij dus echt om de persoon, die uiteraard in de deense cultuur leeft. Ik vind dit een moeilijke, ik werk zelf zo nu en dan mee -strategische redenen- met een aantal denen. Ik kan zo 123 geen verschil ontdekken.

Wel met een turkse werknemer, dat verschil is merkbaar. (te hoog ego)

Maar ook, zoals eerder geschreven, een deen die in nl werkt, zal toch dmv een nl test bekeken worden of hij bv geschikt is als leider.
nothing will change without a rebel

Berichten: 954

Re: Overeenkomsten mensen in west europa

Het is inderdaad mogelijk mensen in verschillende landen dezelfde vragen te stellen en deze zijn ook onderling vergelijkbaar. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan in grootschalige onderzoeken als de European Values Study, World Values Study, European Social Survey en International Social Survey Program.

Dat wil overigens niet zeggen dat de antwoorden daarmee hetzelfde zullen zijn. Dat is nu juist een interessant punt van onderzoek: in hoeverre zijn verschillen tussen mensen te verklaren door het land waarin zij wonen. Overigens blijkt in het landenvergelijkend onderzoek van individuen dat individuele kenmerken de meeste invloed hebben en landenkenmerken veel minder verklaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Overeenkomsten mensen in west europa

Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met TMA methode in nl, zij claimen dat hun testen van toepassing zijn op alle mensen in de wereld (china ws niet).Het is een kwestie van vertalen.

Zij hebben overigens een kantoor in dk.
nothing will change without a rebel

Berichten: 954

Re: Overeenkomsten mensen in west europa

Dan ben ik wel benieuwd welke reden zij geven dat het specifiek in China niet zou werken (en blijkbaar wel in andere Aziatische landen).

Reageer