% omrekenen naar mg/l

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

% omrekenen naar mg/l

hallo!

Voor een experiment waarbij ik het zuurstofverbruik van water ga meten, moet ik een sample verdunnen naar 1 mg/l opgeloste deeltjes. Op zich niet zo moeilijk als je weet hoeveel mg/l je hebt, maar ik weet alleen hoeveel % opgeloste deeltjes ik heb.

Hoe reken ik van % naar mg/l?

Danku

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: % omrekenen naar mg/l

via het percentage opgeloste deeltjes kom je bij een concreet aantal opgeloste deeltjes (hoop ik voor je) dat kan je dmw getal van avogrado omrekenen naar aantal Mol, en dat reken je met de molmassa weer om in (mili)grammen.

als je nooit met mollen hebt gerekend moet je even in de minicursus hier kijken.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: % omrekenen naar mg/l

procent kan betekenen x% massa van de totale massa, x% volume van het totale volume, of x% deeltjes (aantal) van het totaal aantal deeltjes.

Dus hoe is je percentage uitgedrukt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: % omrekenen naar mg/l

mijn % is % massa van de totale massa..

Droogrestbepaling bij 105 graden van slib.

van het slib wil ik oplossing maken van 1 mg/l. droogrest is 0,23%.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: % omrekenen naar mg/l

Dan heb je dus een sliboplossing van 0,23 massaprocent slib, oftewel van 0,0023 kg slib per kg sliboplossing, oftewel van 2300 mg per kg sliboplossing. (oplossing is waarschijnlijk het verkeerde woord, maar dat doet er even niet toe).

Je gewenste nauwkeurigheid is slechts één significant cijfer, dwz 1 mg/L en niet 1,000 mg/L ??

Stel dan de dichtheid van je oplossing gerust gelijk aan die van water (afgerond 1000 g/L) en ga er van uit dat je dus om te beginnen beschikt over een oplossing van 2300 mg/L .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: % omrekenen naar mg/l

Ok dat is duidelijk, dankjewel!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: % omrekenen naar mg/l

okeee, slib, massaprocenten. Jan je hebt gelijk, ik zie aantal deeltjes per liter staan en ik schiet gelijk richting mollen, maar in dit geval was het weer eens simpeler dan ik dacht :D
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer