[Natuurkunde] auto op waxinelichtje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Natuurkunde] auto op waxinelichtje

Hai allemaal,

we hebben net een opdracht voor natuurkunde gekregen, en dat houdt dit in:

laat een voertuig over een afstand van 1 tot 3 meter voortbewegen, gevoed door de warmte die vrijkomt uit een waxinelichtje. Dat voertuig moeten wij zelf in elkaar knutselen. Maar hoe, dat weten we niet! Het wil ons namelijk niet lukken, terwijl we heel goed zijn in natuurkunde (we staan alle 3 een 9.3 op ons rapport!)

heeft een van jullie goede tips over wat voor een voertuig we kunnen maken, en hoe we hem kunnen laten voortbewegen: door stoom, door warmte.. we hebben al heel veel geprobeerd, maar het wil niet lukken!

Vriendelijk bedankt, en een hartelijke groet,

de *natuurkundebabes*
Science is HOT! So are we... ;-)



Kusj!

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: [Natuurkunde] auto op waxinelichtje

punten wil niets zeggen bij z'n opdrachten. De grootste bloko's halen veel punten maar weten niets meer dan hun les...

Heeft z'n lichtje veel warmte?

Als het op het water mag zijn heb ik anders nog wel een idee.

Wat heb je al geprobeert?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] auto op waxinelichtje

Je zou een mini-stoom machine kunnen maken, alhoewel ik me wel afvraag of een waxinelichtje hiervoor genoeg warmte produceert.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Natuurkunde] auto op waxinelichtje

De stoom die vrijkomt bij het verwarmen van water zou opgevangen moeten worden en dan onder druk vrij laten komen oid. Anders zou ik het niet weten.

Belangrijk is om het voertuig zo licht mogelijk te houden.

Nu ik er over nadenk zou je ook kunnen denken om een soort van zeil te plaatsen. in een hoek van 45 graden ten opzichte van het vlammetje. De warme lucht die opstijgt duwt in het zeil wat zorgt voor een voorwaartste beweging.

Dit geeft zeer weinig voortstuwing. Ik kan niet genoeg benadrukken dat je het wagentje zo licht mogelijk moet houden met zo klein mogelijke en goed gelagerde wielen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuurkunde] auto op waxinelichtje

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: [Natuurkunde] auto op waxinelichtje

Een oplossing die ook werkt (is al eens uitgevoerd) ,is met behulp van een stirlingmotor.

Afbeelding

Berichten: 30

Re: [Natuurkunde] auto op waxinelichtje

http://www.scitoys.com/scitoys/scitoys/the...hermo.html#boat

;)

Die ben ik nou een aan het maken voor natuurkunde Practische opdracht.

Hij werkt nog niet zo als op het filmpje, de buis word namelijk te heet.

Nou we het hier toch over hebben, kan iemand wat berekeningen/formules laten zien die ik/we misschien kunnen gebruiken

voor wat berekeningen. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: [Natuurkunde] auto op waxinelichtje

In veel boeken die de beginselen van de thermodynamica behandelen wordt het Stirling principe beschreven, met formules e.d. Wanneer je zo'n boek kan bemachtigen, dan ben je al een eind verder vermoed ik.

[Engineering Thermodynamics, Moran and Shapiro]
aha!

Re: [Natuurkunde] auto op waxinelichtje

Belgjm schreef:Een oplossing die ook werkt (is al eens uitgevoerd) ,is met behulp van een stirlingmotor.

Afbeelding
Die motor is volgens mij echt de beste oplossing, die dingen hebben een hoog rendement, volgens mij ,als je een goed hebt, kunnen ze een rendement van 70% halen, ik ken gaan andere manier om warmte omtezetten in beweging die dat haalt.

Maar een stoom machine is misschien wel makkelijker te maken.

als als je zlef zo'n motor maakt,haalt hij dat rendement van 70% echt niet meer,ondanks jullie hogecijfers Afbeelding

Reageer