Brilreiniger

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Brilreiniger

Ik heb al enige jaren een bril en de brilreiniger bij de opticien is redelijk aan de prijs (6 euro voor 25 ml). Het werkt echter wel beter dan zeep, want hier krijg je op den duur kringen van in de glazen (de verschillende coatings kunnen niet tegen de (citroen)zuren).

Nu heb ik eens goed op het flesje gekeken en dat goedje bestaat voor 98,5% uit water. Dat is wel erg duur water.

De overige bestanddelen zijn: 1% SAS-60 (Sodium C 14-17 sec Alkyl Sulfonate en 0,5% Potassium Lauryl Phosphate.

Wie kan mij vertellen wat deze laatste twee precies voor stoffen zijn? Ik neem aan een soort vetoplosser o.i.d..

Zijn deze stoffen ook te koop? Als ik een paar ml heb, kan ik liters brilreiniger maken!

Berichten: 12.262

Re: Brilreiniger

> Sodium C 14-17 sec Alkyl Sulfonate en 0,5% Potassium Lauryl Phosphate.

Tja, misschien teleurstellend gezien de prijs, maar dit zijn vrij standaard anionische zepen. Dit soort stoffen tref je veel aan in shampoos, handzeep en dergelijke, en ze kosten vrijwel niets.
Victory through technology

Berichten: 11

Re: Brilreiniger

Ik neem aan dat deze zeep geen bijtende zuren bevat voor de coatings. Is dit spul ook te koop?

Berichten: 12.262

Re: Brilreiniger

De genoemde stoffen zijn ingredienten voor (synthetische) zeep, van zichzelf verder niet bijtend of anderszins gevaarlijk - dat zou niet best zijn gezien de brede toepassing in shampoo en dergelijke.

Ik denk niet dat ze voor de consument zo los te koop zijn, dit soort zepen zijn meestal vaste stoffen wat het allemaal onpraktisch maakt.
Victory through technology

Berichten: 329

Re: Brilreiniger

Ik spoel elke morgen mijn scheerkwast met lauw water, en dan ga ik met de gespoelde kwast over mijn bril en leesbril. Afdrogen met een propere handdoek en elke dag een heldere kijk op het leven :D

Berichten: 311

Re: Brilreiniger

Als ik een paar ml heb, kan ik liters brilreiniger maken!
Huaha...is waar.

De consument zou eens moeten weten hoeveel vulstoffen er in wasproducten zitten... Ik heb een jaar in een detergentenlabo gewerkt, en ja, die stoffen zijn spotgoedkoop, behalve enzymen, parfum, en andere luxe-toevoegsels.

Anionische detergenten vind je ook in gewone dreft...daar zit zo'n 10% in.

Leng deze 10x aan en je hebt je sopje! :D
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 1.379

Re: Brilreiniger

Juist! Als je een beetje verstand van scheikunde hebt kun je handenvol geld besparen door allerlei dure merkartikelen niet te kopen. Vooral een afwasmiddel is breed toepasbaar. Je kunt er alle persoonlijke zaken prima mee reinigen. Je kunt je er zelfs mee scheren. Je kunt het ook, in lage dosering om de schuimvorming te beperken, gebruiken bij de wolwas en de fijne was.

Juist! Als je een beetje verstand van scheikunde hebt kun je handenvol geld besparen door allerlei dure merkartikelen niet te kopen. Vooral een afwasmiddel is breed toepasbaar. Je kunt er alle persoonlijke zaken prima mee reinigen. Je kunt je er zelfs mee scheren. Je kunt het ook, in lage dosering om de schuimvorming te beperken, gebruiken bij de wolwas en de fijne was.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer