Emoticonmisbruik

Berichten: 1.780

Emoticonmisbruik

Ter overweging:

Zo af en toe zijn er van die zielen hier die menen hun argumentatie kracht bij te moeten zetten met kennelijk als leuk bedoeld zijnde emoticons:
en hopla, woordspelletjes :D sla er eens een vandale op na en dan weet je wat ik bedoel :P
Persoonlijk vind ik ze slechts getuigen van arrogantie en zelfoverschatting.

Het gebruik van emoticons op zich is niets op tegen. Als iets echt als grap bedoeld is mag er best zo'n :P -figuurtje achter. Maar in dit geval is het "humor" ten koste van een ander.

Emoticons die sowieso altijd fout zijn zijn b.v. deze: :-k en deze: ;) .

Niet dat ik hierop actie verlang of verwacht; ik wilde het ff gezegd hebben voordat ik 1207 weer eens door de mangel haal.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Emoticonmisbruik

Volgens mij draait het hier allemaal rond miscommunicatie die ontstaat door het communiceren via tekst. Wanneer je aan verbale communicatie doet kan je bepaalde nuances leggen die je moeilijk kan overbrengen via een beeldscherm. Emoticons zijn een hulpmiddel om bepaalde nuances toch over te brengen maar ook hier blijft alles grotendeels vrij voor eigen interpretatie. Soms moet je er eens bij stilstaan dat bepaalde zaken anders kunnen overkomen dan ze bedoeld waren. Ik zou dan ook zeggen, zoek niet altijd iets negatief achter bepaalde zaken vermits de meeste personen op dit forum mekaar niet kennen en dus vaak ook geen reden hebben om arrogant tegen mekaar te gaan doen.

Berichten: 1.780

Re: Emoticonmisbruik

...
Dat van het nut van emoticons voor het aanbrengen van in geschreven taal niet over te brengen nuances had ik aanvankelijk er nog bij staan, maar ik wilde het kort houden. In de meeste gevallen steekt er inderdaad geen kwaad in het gebruik; 1207 vormt één van de uitzonderingen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Emoticonmisbruik

In bijv. het cafe zijn de emoticons die je aanhaalt regelmatig best nuttig. Pas kwam ik ze ook tegen in posts waarin mensen enthousiast waren over de verbetering van de snelheid.

Op Wetenschapsforum is al een maximum aan het aantal toegestane emoticons in een bericht (te weten 10) om een eventuele "overkill" te voorkomen. Verder laten we het aan de gebruikers over om gepast met deze mogelijkheid om te gaan. Wetenschapsforum gaat vergeleken met andere fora al erg ver wat betreft regels over de inhoud van een post. Dit nog verder beperken (wat betreft emoticons) gaat wat mij betreft te ver.

Gebruik van emoticons is voor mij 1 van de dingen waarop ik meningsvorming over een gebruikers baseer, net als woordgebruik, opzet van het bericht etc. Of en hoe ik antwoord hangt af van deze mening.

ps: een aankondiging over het eventueel "door de mangel halen" zal eventueel benodigde handhaving van regels niet beïnvloeden :D
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Emoticonmisbruik

Als ik je even mag parafraseren, Miels: bij emoticons, slordig schrijven, e.d.m. gaan we ervan uit dat hier wel enige zelfcorrectie zal optreden. Een gebruiker die als "niet ernstig te nemen" overkomt, zal op den duur gewoon minder antwoord moeten verwachten (dit in het algemeen, ik heb het hier niet over 1207).

Berichten: 1.780

Re: Emoticonmisbruik

ps: een aankondiging over het eventueel "door de mangel halen" zal eventueel benodigde handhaving van regels niet beïnvloeden :D
Ja, dit was bedoeld als zelfbescherming; zo voorkom ik mijn volgende uithaal :P , al kan ik weer wat vermaningen hebben (sta op 0%!! :P ).
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Emoticonmisbruik

Emoticons die sowieso altijd fout zijn zijn b.v. deze: :D en deze: :P .
Daar zie ik niets verkeerd aan. Ik heb ze enkel maar gebruikt geweten in situaties waar het paste.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Emoticonmisbruik

Mja, ik snap nu wel wat Johan2 bedoelt: dat vingertje-zwaaien kan in bepaalde context neerbuigend overkomen. 't Is allemaal een kwestie van interpretatie. En ik denk dat daarbij dit principe (van qrnlk's favoriete wiki) altijd het meeste voordeel oplevert.

Berichten: 1.780

Re: Emoticonmisbruik

Johan2 schreef:Emoticons die sowieso altijd fout zijn zijn b.v. deze: :P en deze: :P
Daar zie ik niets verkeerd aan. Ik heb ze enkel maar gebruikt geweten in situaties waar het paste.
Ik had wat voorbeelden aan kunnen halen van zeker gebruiker "in lurge modus", maar dacht vanochtend: ik zal er eens zelf eentje plaatsen:
PS: Het is uiteraard niet de bedoeling dat de discussie (met twee s'en i.p.v. een t) deze laatste richting opgaat.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat we andermans taal gaan verbeteren. Dat is nogal pedant :D
Nu had ik dat laten volgen door de opmerking
Net zo pedant als het gebruik van deze emoticon. Zie: ........
en daar dan een link naar dit topic, maar de mods hebben het gewist.

Ik vraag me af of het ook was gewist als ik dit een "gewone" gebruiker voor de voeten had geworpen.

(Deze laatste toevoeging is trouwens weer bedoeld als bijdrage aan weer een ander topic, dat helaas momenteel op slot zit).
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 8.614

Re: Emoticonmisbruik

Johan2 schreef:Ik vraag me af of het ook was gewist als ik dit een "gewone" gebruiker voor de voeten had geworpen.

(Deze laatste toevoeging is trouwens weer bedoeld als bijdrage aan weer een ander topic, dat helaas momenteel op slot zit).
Aangezien dit blijkbaar over een uitspraak van mij gaat, zou ik graag weten waar je hier op doelt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Emoticonmisbruik

Johan, ik was het die de uitspraak wiste. Ik vind het namelijk onnodig dat je een dergelijke opmerking maakt: Klintersaas heeft al vele gebruikers op spel- en taalfouten gewezen. Hij doet dat met de beste bedoelingen en zolang de verbeterde gebruiker er zelf geen probleem mee heeft, is er ook geen probleem, lijkt me.

Berichten: 1.780

Re: Emoticonmisbruik

Aangezien dit blijkbaar over een uitspraak van mij gaat, zou ik graag weten waar je hier op doelt.
Die staat ook in mijn quote, dus dat moet duidelijk zijn.

Overigens heb ik je alleen aangehaald om een voorbeeld van een pedante emoticon te kunnen geven en om zelf ook op een taalfoutje te kunnen wijzen. Mijn bericht eindigde namelijk als volgt:
Je gaat hier uit van de vógel kiwi?
En hoe zit het met de vrúcht kiwi? :D
, hetgeen mij, gezien de "discussie" aldaar ("heeft een plant een ziel?"), ook inhoudelijk wel aardig leek.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Emoticonmisbruik

Bericht maar weer zichtbaar gemaakt, aangezien het hier inmiddels al besproken is.

Berichten: 389

Re: Emoticonmisbruik

maximum aan het aantal toegestane emoticons in een bericht (te weten 10) om een eventuele "overkill" te voorkomen.


Worden emoticons die in een quote uit een eerder voorkomen ook bij die 10 getelt? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Emoticonmisbruik

Even getest: Jep, die worden bij mekaar opgeteld. Maar goed, je kan dus nog steeds op een quote met vijf emoticons reageren met een bericht met vijf emoticons. Méér dan voldoende dus :D

*op fluistertoon* Met asterisken kun je eventueel ook altijd enige verduidelijking scheppen.

Reageer