Dopplereffect

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 55

Dopplereffect

voor je begint, ja ik heb gezocht en kon er niks over vinden.

Mijn vraag is, wat wordt er bedoelt met het Doppler, in de ruimte.

Ik weet wat er wordt bedoelt met geluid, bijvoorbeeld van een ambulance.

Maar wat betekent het nou voor grote objecten in het heelal??
sdfsgdsfh

Berichten: 510

Re: Dopplereffect


Berichten: 13

Re: Dopplereffect

En heb je er wat over gevonden, anders kan ik je misschien helpen. Laat maar ffkes weten anders. Succes
azzor1911 schreef:voor je begint, ja ik heb gezocht en kon er niks over vinden.

Mijn vraag is, wat wordt er bedoelt met het Doppler, in de ruimte.

Ik weet wat er wordt bedoelt met geluid, bijvoorbeeld van een ambulance.

Maar wat betekent het nou voor grote objecten in het heelal??

Berichten: 54

Re: Dopplereffect



Sterrenstelsels die zich met een snelheid 95%*c voortebewegen.

Klopt dit, (want je weet namelijk dat Wikipedia een niet te vertrouwen bron is)

Berichten: 270

Re: Dopplereffect

Doppler effect in de ruimte komt op hetzelfde neer als bij geluid. Wanneer een bron van licht in de ruimte, zoals een ster, naar de waarnemer op aarde toebeweegt versterken de lichtgolven elkaar en is een blauwverschuiving te zien ( blauw gaat richting grotere energieën ). Wanneer de bron zich verder weg verplaatst van de waarnemer is een roodverschuiving te zien, de golven worden uitgerekt.

Hubble kwam tot de conclusie dat het heelal aan het uitdijen was toen hij de roodverschuiving van sterren zag. Alle sterren om ons heen blijken een roodverschuiving te vertonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Dopplereffect

Sterrenstelsels die zich met een snelheid 95%*c voortebewegen.

Klopt dit, (want je weet namelijk dat Wikipedia een niet te vertrouwen bron is)
Jep, volgens mij kan dat wel. Het is echter relatieve snelheid tot ons. Het heelal zet zich gelijkmatig uit, maar hoe verder een sterrenstelsel staat, hoe sneller het zich lijkt te bewegen. Bij ver verwijderde quasars en dergelijke is het mogelijk dat ze zich met 95% vd lichtsnelheid (tov ons) bewegen.
Jan Vonk

Berichten: 55

Re: Dopplereffect

bennieuwhier schreef:Sterrenstelsels die zich met een snelheid 95%*c voortebewegen.

Klopt dit, (want je weet namelijk dat Wikipedia een niet te vertrouwen bron is)
Het is een snelheid die relatief gezien is. We meten zo'n hoge snelheid omdat wij (nouja, ons melkwegstelsel) ook van dat ander, ver verwijderd, melkwegstelsel met een hoge snelheid van ons beweegt.

Denk maar aan twee kogels die in twee tegenover gestelde richtingen worden afgevuurd. als je dan de snelheid op 1 kogel naar de andere zou meten, meet je 2x zo veel als wat je zou meten als je zou stilstaan en dan de snelheid zou meten.

edit:

hm, niet echt duidelijk uitgelegd, ben niet zo goed in uitleggen :s
sdfsgdsfh

Reageer