Antimaterie + materie = energie?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 43

Antimaterie + materie = energie?

Het is een van mijn vervelende eigenschappen van mij dat ik lastige vragen stel waar ik de antwoorden zelf niet van begrijp, maar ze toch wil hebben. Dit keer zit ik met een vraag over antimaterie. Overal lees ik:
Als materie in aanraking komt met antimaterie (of andersom) verdwijnen beide en worden omgezet in energie. Dit komt omdat ze precies het tegenovergestelde van elkaar zijn.
Tot dit moment snap ik het, maar als ik ga nadenken ( :D ) loop ik vast. Het enige wat ik telkens te lezen krijg is: (heel simpel ff) + wordt in antimaterie - en - wordt +, maar dat verklaart niet dat wanneer antimaterie in aanraking komt met materie ze beide verdwijnen en er energie ontstaat (wat is energie eigenlijk?)

Op zich weet ik helemaal NIETS over antimaterie, dus mijn vraag is: weet iemand hoe de reactie tussen antimaterie en de alledaagse materie die wij normaal vinden werkt?
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Antimaterie + materie = energie?

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 43

Re: Antimaterie + materie = energie?

je kent ongetwijfeld de vergelijking E = m*c², neem aan dat deze vergelijking klopt (duh hij werd opgesteld door Einstein) dan weet je dat massa energie kan worden en omgekeerd.

Een van de manieren is annihilatie.

Als een materiedeeltje en antimateriedeeltje (vb. electron (neg.) en positron (pos.)) tesamen komen, zal alle massa opgaan in pure energie, in de vorm van twee fotonen, deze fotonen zullen in tegenonvergestelde richtingen uit elkaar "vliegen" (vanwege symmetrieredenen denk ik).

Berichten: 311

Re: Antimaterie + materie = energie?

Jep, en als je de energie die vrijkomt bij de annihilatie (511keV als'k me goed herinner) vergelijkt met de massa van beide deeltjes (2*de massa van'n elektron), * c², dan kom je precies hetzelfde uit.

=> E=m*c^2 bewezen!
Only an optimist can see the nature of suffering

Reageer