Behoud van energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Behoud van energie

Hallo,

Ik ben aan het studeren voor mijn examen fysica voor ASO.

Tot hiertoe ging alles goed, ik studeer voor examencommissie dus ik doe grotendeels zelfstudie.

Ik ben spijtig genoeg op een probleem gevallen. De wet van behoud van energie!

Ik kreeg een oefening met gegevens: Door een veer maximaal in the drukken (12,2 centimeter) kan je een steentje van 20,0 gram 20 meter in de lucht schieten. Wat is de veerconstante van die veer.

De methode die ik gebruikte was om eerst de snelheid te bepalen met de formule van torricelli en dan de regel dat de Ek+Epot constant is. Spijtig genoeg was het antwoord fout vergeleken met de verbetering. het enige probleem is dat er geen methode beschreven staat en omdat ik denk dat sommige theorie in mijn cursus niet klopt.

Zo staat er op een gegeven moment: W=Ek2-Ek1 en W=Epot1-Epot2 (let op verandering van positie)

=> Ek2-Ek1=Epot1-Epot2 => Ek2+Epot1=Ek1+Epot2 hoe kunnen die twee negatieve tekens positief worden als er niet in beide leden 2 negatieve tekens komen. En dan nog als afsluiter, in mijn cursus staat de formule van torricelli beschreven als: √(y.g.h) Hoe kan ik de y vinden en wat is de y?

Ik verontschuldig me voor de vele vragen en de warboel maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt,

Berichten: 4.246

Re: Behoud van energie

woarboar schreef:De wet van behoud van energie!

Ik kreeg een oefening met gegevens: Door een veer maximaal in the drukken (12,2 centimeter) kan je een steentje van 20,0 gram 20 meter in de lucht schieten. Wat is de veerconstante van die veer.

Alvast bedankt,
Snap je de onderstaande vgl.?
\(E_k = E_{pot} \)
\( \frac{1}{2}k \Delta x^2 = mg \Delta h \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 6

Re: Behoud van energie

dirkwb schreef:Snap je de onderstaande vgl.?
\(E_k = E_{pot} \)
\( \frac{1}{2}k \Delta x^2 = mg \Delta h \)
Ja maar ik dacht dat Ek = 1/2 mv^2