Behoud van energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Behoud van energie

Hallo,

Ik ben aan het studeren voor mijn examen fysica voor ASO.

Tot hiertoe ging alles goed, ik studeer voor examencommissie dus ik doe grotendeels zelfstudie.

Ik ben spijtig genoeg op een probleem gevallen. De wet van behoud van energie!

Ik kreeg een oefening met gegevens: Door een veer maximaal in the drukken (12,2 centimeter) kan je een steentje van 20,0 gram 20 meter in de lucht schieten. Wat is de veerconstante van die veer.

De methode die ik gebruikte was om eerst de snelheid te bepalen met de formule van torricelli en dan de regel dat de Ek+Epot constant is. Spijtig genoeg was het antwoord fout vergeleken met de verbetering. het enige probleem is dat er geen methode beschreven staat en omdat ik denk dat sommige theorie in mijn cursus niet klopt.

Zo staat er op een gegeven moment: W=Ek2-Ek1 en W=Epot1-Epot2 (let op verandering van positie)

=> Ek2-Ek1=Epot1-Epot2 => Ek2+Epot1=Ek1+Epot2 hoe kunnen die twee negatieve tekens positief worden als er niet in beide leden 2 negatieve tekens komen. En dan nog als afsluiter, in mijn cursus staat de formule van torricelli beschreven als: √(y.g.h) Hoe kan ik de y vinden en wat is de y?

Ik verontschuldig me voor de vele vragen en de warboel maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt,

Berichten: 4.246

Re: Behoud van energie

woarboar schreef:De wet van behoud van energie!

Ik kreeg een oefening met gegevens: Door een veer maximaal in the drukken (12,2 centimeter) kan je een steentje van 20,0 gram 20 meter in de lucht schieten. Wat is de veerconstante van die veer.

Alvast bedankt,
Snap je de onderstaande vgl.?
\(E_k = E_{pot} \)
\( \frac{1}{2}k \Delta x^2 = mg \Delta h \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 6

Re: Behoud van energie

dirkwb schreef:Snap je de onderstaande vgl.?
\(E_k = E_{pot} \)
\( \frac{1}{2}k \Delta x^2 = mg \Delta h \)
Ja maar ik dacht dat Ek = 1/2 mv^2

Met v=snelheid in m/s

Aangezien Ek kinetische energie is en niet elastische energie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Behoud van energie

Dirkwb had dit inderdaad handiger kunnen noteren.

de initiële veerenergie ½ku² (met k de veerconstante en u de uitrekking/indrukking) zal gelijk zijn aan de toegenomen hoogte-energie m·g·Δh
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Behoud van energie

Ahzo, bedankt! dus de vergelijking omvormen in functie van k= en dan oplossen...

Ja nu je het zegt, ik heb er te veel moeite in gestoken blijkbaar.

Maar dan zit ik nog steeds met het probleem van die formule van torricelli.

Als v=√(y.g.h) wat is dan die y? en hoe vind ik ze?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Behoud van energie

woarboar schreef:Maar dan zit ik nog steeds met het probleem van die formule van torricelli.

Als v=√(y.g.h) wat is dan die y? en hoe vind ik ze?
ik hoop niet dat je nog met dat probleem zit ivm met de berekening van die veerconstante. Want daarvoor kun je Torricelli of om het even wat anders gevoeglijk verder in de kast laten.

Torricelli zegt mij niks (Wil overigens niet alles zeggen hoor) ivm met veren en kogels.

Wél ivm druk en stroomsnelheid. Daar vind ik inderdaad een formule die sterk op de door jou aangehaalde lijkt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Torricelli

Maar waar jouw "y" vandaan komt? Typefoutje? Moet een 2 zijn? En heeft niks met veren te maken? Misverstand?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Behoud van energie

Jan van de Velde schreef:Dirkwb had dit inderdaad handiger kunnen noteren.

de initiële veerenergie ½ku² (met k de veerconstante en u de uitrekking/indrukking) zal gelijk zijn aan de toegenomen hoogte-energie m·g·Δh
Oeps sorry, daar had inderdaad een v moeten staan (van veer)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 6

Re: Behoud van energie

Jan van de Velde schreef:ik hoop niet dat je nog met dat probleem zit ivm met de berekening van die veerconstante. Want daarvoor kun je Torricelli of om het even wat anders gevoeglijk verder in de kast laten.

Torricelli zegt mij niks (Wil overigens niet alles zeggen hoor) ivm met veren en kogels.

Wél ivm druk en stroomsnelheid. Daar vind ik inderdaad een formule die sterk op de door jou aangehaalde lijkt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Torricelli

Maar waar jouw "y" vandaan komt? Typefoutje? Moet een 2 zijn? En heeft niks met veren te maken? Misverstand?
Bedankt dat dacht ik ook al dus de cursus zal fout zitten.

En het probleem met die oefening is ondertussen opgelost, bedankt voor de hulp!

Reageer